Продажбите на компютри в глобален мащаб през 2012 година са отбелязали първи спад за последните десет години. Наред с тези данни става ясно, че през празничния сезон е отчетено първо свиване на продажбите за пръв път през последните пет години. Тези данни са поредното доказателство за слабата за сектора година, в която компании като Hewlett-Packard, Lenovo и Dell отчитат спад на продажбите за пръв път от десетилетие, се казва в анализ на IDC, цитиран от Ройтерс. За цялата 2012 година продажбите на компютри възлизат на 352 млн., а това е спад с 3,2 спрямо 2011 година. Понижение на годишна база в сектора се отчита за пръв път след 2001 година, когато настроенията бяха белязани от пукането на доткомбалона и терористичните атентати в САЩ.
През последното тримесечие на 2012 година производителите на компютри са продали 89,8 млн. конфигурации, което е спад от 6,4 на сто на годишна база. Резултатът е малко по-слаб от очакваното и е най-лошият за последните повече от пет години.
Спадът в продажбите показва и незадоволителен старт на новата операционна система на Microsoft Windows 8. Все още е рано обаче тя да бъде „отписвана“, тъй като чрез нея се налага най-радикалната промяна в операционните системи за последните 20 години, предупреждават анализаторите.
В предишни години пускането на нова операционна система даваше импулс на пазара на компютри и той отчиташе ръст. Сега обаче производителите не съумяват да предложат достатъчно атрактивни машини на потребителите, смятат от IDC.
Данните за спад на продажбите са особено неприятни за Microsoft, тъй като все още 9 от 10 конфигурации работят с нейните операционни системи. Натискът от страна на таблетите обаче става все по-силен и компанията губи пазарен дял.
За 2013 година от компанията прогнозират увеличение на продажбите на компютри с 2,8 на сто.
Представянето на големите компании
Няма как да не направи впечатление фактът, че Lenovo успява да се представи значително по-добре от останалите компании. Тя е успяла да реализира рекордните 14 млн. продажби през четвъртото тримесечие, постигайки 8% ръст на продажбите. За цялата 2012 година повишението на продажбите е 20 на сто.
На обратния полюс е представянето на Dell и Acer, които имат спад на продажбите съответно с 21 и 28 на сто през последните три месеца на миналата година. За цялата 2012 година двете компании са претърпели спад на продажбите от съответно 12,6 и 9,7 на сто.
Лидерът по пазарен дял в сектора на персоналните компютри Hewlett-Packard успява да затвърди позициите си през годината. Въпреки спада на продажбите с 6,7 на сто, в края на 2012 година делът на компанията в световен мащаб се е увеличил от 16,5 на 17,1 на сто.
Продажби на компютри и пазарен дял през четвъртото тримесечие на 2012 година (в хил. броя) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Компания | 4Q12 | 4Q12 | 4Q11 | 4Q11 | 4Q12/4Q11 |
Продажби | Пазарен дял | Продажби | Пазарен дял | Ръст | |
HP | 15,023 | 16.70% | 15,113 | 15.80% | -0.60% |
Lenovo | 14,105 | 15.70% | 13,040 | 13.60% | 8.20% |
Dell | 9,482 | 10.60% | 11,967 | 12.50% | -20.80% |
Acer Group | 6,959 | 7.80% | 9,692 | 10.10% | -28.20% |
ASUS | 6,467 | 7.20% | 6,126 | 6.40% | 5.60% |
Други | 37,753 | 42.00% | 39,974 | 41.70% | -5.60% |
Всички | 89,789 | 100.00% | 95,913 | 100.00% | -6.40% |
Продажби на компютри и пазарен дял за 2012 година (в хил. броя) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Компания | 2012 | 2012 | 2011 | 2011 | 2012/2011 |
Продажби | Пазарен дял | Продажби | Пазарен дял | Ръст | |
HP | 58,129 | 16.50% | 62,321 | 17.10% | -6.70% |
Lenovo | 52,448 | 14.90% | 44,016 | 12.10% | 19.20% |
Dell | 38,718 | 11.00% | 44,278 | 12.20% | -12.60% |
Acer Group | 33,494 | 9.50% | 37,073 | 10.20% | -9.70% |
ASUS | 24,134 | 6.80% | 20,619 | 5.70% | 17.00% |
Други | 145,498 | 41.30% | 155,580 | 42.80% | -6.50% |
Всички | 352,421 | 100.00% | 363,887 | 100.00% | -3.20% |