Твърденията, че настройките за поверителност на Facebook са толкова сложни, че дори сравнително добре запознатите с мрежата потребители се оплитат в тях, вече са се превърнали почти в аксиома, особено като се има предвид, че фирмата вече си е изградила репутация, че ги променя без предупреждение, пише онлайн изданието GigaOM.
Като иронична илюстрация на този феномен Ранди Зукърбърг - сестрата на съоснователя и главен изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг, стана негова жертва на Коледа, когато една от семейните ѝ снимки бе споделена публично. Трябва да се признае обаче, че не става въпрос само за "нарочни действия от страна на Facebook“: поверителността в интернет е сложно нещо, а измислянето на нови софтуерни настройки всъщност няма да помогне кой знае колко много.
Проблемът с Ранди започва късно на Коледа, когато служителката на Vox Media Кали Швайцър споделя в Twitter забавна снимка на семейство Зукърбърг с помощта на едно от новите приложения на социалната мрежа, позволяващо на потребителите да изпращат съобщения или снимки, които се саморазрушават след известен период от време.
Ранди Зукърбърг вижда снимката, тъй като името ѝ е споменато в текста към нея, който вече е изтрит, и казва на Швайцър, че "изобщо не е било готино", че я е споделила публично.
Швайцър се извинява и отвръща, че е мислела, че снимката е публична, тъй като се е появила на нейната страница, както и че вижда актуализациите на Зукърбърг, понеже се е абонирала за тях. След известна размяна на съобщения Зукръбръг решава, че Швайцър е видяла снимката, тъй като двете имат общ приятел, който е отблеязал Зукърбърг на снимката и оттам я е споделил с всички нейни приятели. След инцидента Зукърбърг споделя "поуката" си, а именно, че човек "винаги трябва да иска разрешение, преди да публикува снимка на свой приятел в публичното пространство".
Би било хубаво, ако разрешаването на проблемите с поверителността в интернет бе толкова просто, но не е. Не става въпрос само за Facebook, въпреки че социалната мрежа е един от най-явните примери за този проблем, най-малкото защото е толкова огромна, че буквално всеки или я използва, или познава човек, който я използва. Изкушително е да сметнем това за още едно доказателство какъв зъл социален господар е Facebook, като нарочно прави такива настройки, че да може да продава личните ни данни, но подобно твърдение е твърде повърхностно.
Истината е, че проблемите със защитата на личните данни, които обикновено приемаме за даденост в "реалния" свят, стават безкрайно сложни в интернет: ако Ранди Зукърбърг беше направила физическа снимка на семейството си, тя можеше да я сподели само с ограничен кръг от хора, най-вероятно близки на нея и семейството ѝ, така че поверителността не би била проблем. Когато обаче всеки би могъл да "отбележи" снимка и незабавно да я сподели с многохилядна аудитория, нещата бързо стават сложни.
Трябвало ли е Ранди да попита, преди да сподели тази снимка във Facebook? Може би. Но тя (вероятно наивно) се е доверила, че снимката ще бъде видяна единствено от близките приятели и семейството, без да се замисли как решението ѝ би могло да повлияе на мястото и хората, с които тя е споделена. Ако трябва да бъдем честни към Facebook, досещането за подобни подробности не е лесна работа, а още по-трудно е контролът върху тях да бъде реализиран под формата на софтуер.
Facebook стана обект на сериозни критики, че не позволява на хората да свалят имейлите на приятелите си, но компанията винаги е твърдяла, че тези имейли принадлежат на приятелите Ви, а споделянето им трябва да е техен избор, а не Ваш. Може и да не сме съгласни, но има добри аргументи в полза и на двете страни (в момента Facebook позволява това, но само ако приятелите Ви изрично са дали съгласието си).
Има куп неща, които трябва да научим или да си припомним, що се отнася до поведението ни в интернет, а поверителността е едно от тях. Лесно е да хвърляме камъни по Facebook или да се подиграваме с Ранди Зукърбърг, но това не ни спасява от по-сериозния проблем - а именно, че нещата стават все по-сложни.