Обещанието в бъдеще да сърфираме мобилно, без да ни пречат реклами, очевидно интресува доста хора. Само седмица след като разработчиците на най-добрия блокировач на интернет реклама Adblock Plus пуснаха Android версия на програмата си, Google вече преброи над 100 000 инсталации на смартфони и таблети.
За рекламната индустрия това е лоша новина. Бизнесът с мобилната реклама тепърва прохожда. Въпреки че смартфонът вече е част от ежедневието на милиони хора, едва сега рекламната индустрия започва да развива реклами за тази доходоносна аудитория. На малките екрани на смартфоните старите банери са безполезни. Рекламни агенции, техните клиенти и доставчиците на съдържание трябва да нагодят своята инфраструктура към новата технология, пише в свой анализ германският седмичник Die Zeit.
Резултатът: въпреки че потребителите прекарват 12% от своето онлайн време със смартфони и таблети, тук се осъществяват засега само 2% от рекламните приходи. Въпреки това например Facebook е убеден, че онлайн също могат да се печелят доста пари. И точно тук Adblock Plus е доста неудобна, защото програмата филтрира не само рекламите в мобилния браузър, но и филтрира банерите в рекламно поддържаните приложения.
Самите разработчици също разбраха, че мобилната реклама бързо изнервя. Доказателство за това е готовността на много потребители да си платят за свободно от реклами приложение, което иначе е безплатно, но пълно с обяви. Това потвърждава и Мартин Вайдиг, програмист на приложения за Android от Рощок. Първоначално той е залагал на финансиране чрез реклами и е предлагал безплатно приложенията си. „В началото 80 до 90% от моите приходи идваха от реклама“, казва той.
Но с времето тези приходи постепенно намаляват. И доставчиците на рекламни услуги като дъщерното дружество на Google AdMob, плащат сега за кликване много по-малко, отколкото в началото. Несериозните доставчици по наблюдение на Вайдиг обещават много по-високи приходи. Но той не иска да праща на своите потребители видео реклама и шпионски банери.
Сега Вайдиг продава и свободна от реклами версия на своята програма, като за две евро всеки може да си я свали от магазина за приложения. И много потребители го правят. Междувременно предприемачът успява да финансира развитието на програмата с постъпленията от продажбата. „Мисля, че голяма част от потребителите плащат за приложението само, за да се отърват от рекламите", казва програмистът.
Adblock Plus не иска да забрани всички реклами на екрана, а само лошите. Твърде често рекламите за мобилни телефони са направени така, че потребителят да кликне върху тях случайно, без да иска, когато иска например да направлява с пръст мобилна игра, казва Тил Фаида, управляващ директор на Eyeo, производител на Adblock Plus. В допълнение рекламите често водели към инфектирани с вируса или неподходящи за младата аудитория места.
Adblock Plus стартира през 2006 г. като хоби и първоначално е бил предназначен само за Firefox. Общо осем служители има базираната в Кьолн компания. Освен успешната версия за Firefox сега програмата вече има версии за браузърите Chrome и Opera. Над 40 милиона потребители си е спечелил вече софтуерът, оценява Фаида.
Тази потребителска база обаче разработчикът не иска да ползва, само за да печели пари. "Нашата цел е наистина да подобрим нещо", казва той. Преди малко повече от година той е започнал да призовава в рекламната индустрия за по-добри реклами. Който се откаже от трептящи и силно озвучавани реклами и отговаря на определени критерии, ще може да достигне и до потребители на Adblock, гласи офертата.
Eyeo поддържа списък с рекламодателите, които са поели ангажимент да поддържат тези критерии, например компанията за търговия на дребно Amazon. Техните реклами не са блокирани по подразбиране от Adblock Plus. Ако потребителят не иска рекламата им, той може да изключи тази функция с няколко щраквания на мишката.
Тези филтри все още не са налични за мобилни платформи. Там в момента програмата блокира всичко. Но според Фаида това не е проблем за рекламната индустрия. "За разлика от браузърите за настолни машини Adblock Plus за Android е засега по-скоро потайна програма и първоначално няма да предизвика много загуби на приходи", казва той. Ако програмата набере достатъчно потребители обаче, той ще иска да проектира списък с критерии и за мобилната версия, които са с приемливи форми на реклама, така че разработчиците чрез избора на сериозни рекламни доставчици да могат да си осигурят доходи.
Самият Adblock Plus е безплатен и без реклама. Приходите идват от рекламната индустрия – някои компании, които попадат в списъка за разблокиране, си плащат за това, освен че изпълняват условията. Но Adblock Plus не е подкупна услуга, уверява Фаида. Всеки рекламиращ винаги ще трябва да се придържа към критериите.