Докато все повече потребители в индустриалните нации си купуват таблети вместо лаптопи, лидерът в производството на чипове Intel намери друг пазар, с чиято помощ да се справи с падащите продажби – в Индонезия тъкмо сега милиони хора купуват първите компютри и лаптопи в живота си, пише Wall Street Journal.
Продажбите на персонални компютри и лаптопи, оборудвани с процесори на Intel, се увеличават бързо в най-голямата икономика в Югоизточна Азия. Нарастващите доходи дават възможност на все повече индонезийци да си купят компютър. В развитите страни обаче Intel трябва да се бори с нарастващото търсене за таблети и смартфони, които разчитат на процесори от конкурентни компании. Глобалните продажби на американския производител на чипове бяха на толкова слабо равнище, че през това тримесечие Intel трябваше да намали производството си.
Глобалните продажби на Intel през последното тримесечие паднаха с 5,5% на годишна база. Въпреки това продажбите специално в Индонезия са се увеличили от началото на годината с повече от 20 на сто, казва Удай Марти, изпълнителен директор за Югоизточна Азия. По-малко от десет процента от индонезийците в момента притежават компютър, така че потенциалът за растеж за Intel все още е висок, казва Марти.
„240 милиона души живеят там, а повече от половината са по-млади от 30 години", казва той. Това прави по-вероятно те да си купят компютър, веднага след като могат да си го позволят. "Въпреки че икономическата среда изглежда мрачна в световен мащаб, икономиката на Индонезия расте с двуцифрени стойности".
Откакто Apple изкара на пазара през 2007 г. своя iPhone, Intel губи все по-голяма част от пазарния дял в западните пазари. Смартфоните и таблетите все повече заместват традиционните персонални компютри, както по отношение на обема на продажбите, така и при иновациите в хардуера и софтуера.
Въпреки че Intel прави 80% от чиповете за компютри, търсенето на този продукт намалява постоянно. Концернът досега отчита скромен успех в усилията си да продава своите процесори на производителите на смартфони и таблети. Те купуват по-голямата част от тях от британската технологична компания ARM Holdings. Намаленото производство на чипове през четвъртото тримесечие струва на Intel 500 млн. долара под формата на излишен капацитет.
Intel обаче има стратегия и за индустриалните страни. Производителят на полупроводници рекламира така наречените ултрабуци, които са по-леки и по-тънки, отколкото преносимите компютри. Търсенето е ниско, не на последно място, защото устройствата често струват над 1000 долара.
Закъснели държавни инвестиции в Индонезия ще навредят на продажбите на компютри там, твърдят анализаторите, но търсенето може скоро да се повиши значително. Пазарният анализатор IDC очаква за тази година равни приходи от продажби на компютри с миналогодишните, но търсенето скоро може да нарасне, ако компютрите станат необходимост за потребителите, казва Судеш Банга, мениджър за Индонезия в IDC.