fallback

Когато Nokia вземаше грешните решения

Компанията винаги е разполагала с добри патенти и отлични решения, които обаче засега не успява да превърне в успешни продукти

08:35 | 27.07.12 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Още преди десетилетие Франк Нуово знаеше как ще изглежда бъдещето на мобилния интернет. Повече от седем години преди Apple да пусне на пазара своя iPhone, бившият директор на развойния център на Nokia представи пред инвеститори и представители на мобилни оператори телефон с цветен дисплей, чувствителен на докосванията. С телефона щастливият собственик може да проследява кои ресторанти са в близост, да играе компютърни игри или да поръча червило. Към края на 90-те години финландският производител в тайна своя мисия разработва друг прелъстяващ продукт – таблет с безжична връзка към интернет и чувствителен на докосвания екран – точно онези функции, които днес обединява толкова търсеният iPad на Apple, пише в свой материал Wall Street Journal. „O, Боже“, казва Нуово, докато разглежда старите снимки на многообещаващите му творби. „Та ние сме уцелили всичко“.

С изключение на разработчиците обаче почти никой друг не е видял устройствата. Те паднаха жертва на корпоративната култура, която наистина инвестираше доста пари в изследвания. Но след това пропусна шанса да изнесе иновациите на пазара.

През 90-те години Nokia беше начело на мобилната революция. Финландците бяха на границата на това да поведат света към ерата на смартфоните. Сега ерата на смартфоните е тук, а компанията се бори с всички сили да представи конкурентни продукти. В същото време акциите на Nokia губят все повече от стойността си, а хиляди служители се страхуват за работните си места.

14 години подред Nokia заемаше първото място сред най-големите производители на мобилни телефони в света. На всичко това обаче бе сложен край. Тази година даваната някога за пример финландска компания бе изпреварена от конкурента си Samsung Electronics. Производителите на евтини телефони също наваксват бързо изоставането от Nokia. Делът на компанията в продажбите на мобилни телефони е намалял през първото тримесечие до 21%, показва докладът на пазарните анализатори от IDC. През същото тримесечие година по-рано пазарният дял бе 27%. А в рекордната година – в края на 2007 г., делът на Nokia беше 40,4% от всички продадени мобилни телефони.

В червената зона

Разбира се, всичко това има последствия за ключовите финансови данни на компанията през първите три месеца на годината. Nokia се подхлъзна в червената зона и отчете загуба от 929 млн. евро, докато миналата година все още бе на печалба в размер на 344 млн. евро. Приходите са се сринали с 29% до 7,4 млрд. евро. Компанията е продала 82,7 милиона телефона, с 24% по-малко от преди година. При обявяването на данните за второто тримесечие миналия четвъртък Nokia междувременно предупреди, че загубите в бизнеса с мобилни телефони ще са по-високи от очакваното. Акциите на Nokia поевтиняха от началото на годината досега с повече от 64%, припомня Wall Street Journal.

През изминалите 10 години Nokia е вложила 40 млрд. долара в изследователска и развойна дейност – четири пъти повече от Apple. И все пак финландците губят почва под краката си. Бившият лидер на пазара Nokia по онова време ясно е разбирал и в каква посока ще се развива индустрията. Но усилията, които са били хвърлени в областта на научните изследвания, са били ограничени чрез вътрешни вражди. Освен това разработчиците са били отдалечени от подразделеннията, които в действителност са пускали устройствата на пазара.

Горещите устройства или софтуер не са били напускали инвестиционния гуляй. Вместо това компанията създаде най-малко две несполучливи операционни системи и купчина от патенти. Анализаторите оценяват стойността на патентите в момента на около шест милиарда долара, което прави по-голямата част от стойността на цялата компания. Изпълнителният директор на Nokia Стивън Елъп мисли за продажба на част от семейното наследство, за да задържи компанията на повърхността, докато съдбата ѝ бъде окончателно решена. „Ако всички изобретения на компанията бяха превърнати в продукти, Nokia щеше да изглежда по друг начин“, заяви Елъп в скорошно свое интервю.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:20 | 14.09.22 г.
fallback