В прикрит в собствения си блог за разработчици постинг Facebook обяви преди няколко дни прекратяването на нейната система за разплащане Facebook Credits. Това, което някои тълкуват като отстъпление, обещава по-скоро да бъде нова инициатива за изключително печеливш бизнес за плащане, пише в специализирания си икономически блог Blick Log Дирк Елзнер.
Със своята виртуална валута Facebook прави около 15% от продажбите си - при това със силно възходяща тенденция. От дълго време има спекулации за това, кога Facebook ще разшири използваната основно за закупуване на виртуални стоки в онлайн игри изкуствена "валута". Сега социалната мрежа обяви, че планира в следващите няколко месеца постепенно да заменени своите „Кредити" със съответните реални местни валути, които впоследствие могат да бъдат разменени за виртуална валута при игри на отделните доставчици. Вместо сметки с кредити, потребителите ще получават истински евро, долари или йени.
Във фокуса на постинга на Facebook са виртуални стоки, които вече може да бъдат плащани и чрез абонамент. Елзнер обаче смята, че това е нищо в сравнение с онова, което е възможно, ако потребителите имат на разположение в своите Facebook сметки реални евро или долари. Те ще могат да бъдат използвани много по-лесно както в сайта, така и чрез мобилни приложения за плащане на реални стоки и извън света на Facebook. "Всички съществуващи правила и условия за пазаруване на платформата на Facebook продължават да съществуват", обобщава и блогът Netzwertig.
Използването на инфраструктурата на Facebook за плащане извън вселената на социалната мрежа не бе предмет на уведомлението, но би било много логична стъпка. Facebook очевидно има потенциал да участва в привлекателния пазар за плащания (но не при 30% комисионна за търговеца). „Виждам нов потенциален играч, който може да направи игнорирания досега не само от традиционните банки Banking 2.0 в кошмар, но който ще може дори да предефинира правилата на играта в плащанията с пазарната си мощ. Една евентуална функция „електронен портфейл“ за повече от 900 милиона потребители на Facebook може да стане "убийствено приложение" и по този начин да предостави отправна точка за много други банкови услуги, пише още Елзнер. А как това може да се случи в технологичен, практически и лесен вариант, от няколко години показва мюнхенската банка Fidor.
Ясно е, че стартът няма да е толкова тривиален като развитието на приложение за iPhone, защото трябва да се спазят въпроси за международното регулиране, ограничаване на възможността за изпирането на пари, спазването на правилата за различни специфични банкови дейности и високи стандарти за безопасност.
Решаващи тук обаче не са техническите и регулаторните пречки, а това дали предлагането на финансови услуги чрез Facebook или други социални мрежи може да бъде успешно. Дирк Елзнер е сред поддръжниците на подобна теза и смята, че банкиране може да се случи и през социалните мрежи. Той се осланя и на проучване на Cisco, при което 5 300 потребители в 5 развити и три развиващи се държави искат банките да предоставят информация и услуги и чрез виртуални канали.
„Ако Facebook наистина подходи по-сериозно към въпроса, виждам значителен потенциал и за акциите на компанията, които все още доста под цената на IPO-то. Но все пак не сме стигнали до там“, казва още Айзнер, който е работил в продължение на няколко години начело на банка, а днес е консултант в Bielefeld GmbH Innovecs в сферата на банки и средноголеми фирми.