fallback

Настроение за сделки завладя Силициевата долина

За три месеца само Facebook, Groupon и Zynga са придобили поне 21 компании

15:20 | 14.05.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Zynga е един от тримата много активни купувачи на компании в технологичния сектор. Снимка: Ройтерс

От няколко седмици насам Силициевата долина е обхваната от настроение за сделки. Успешните интернет концерни като Facebook, Groupon и Zynga посягат към многообещаващи стартиращи проекти. От това могат да спечелят и двете страни. Целите за придобиване получават рекордни суми, а наложилите се великани в интернет бизнеса си осигуряват свежа енергия, пише Wall Street Journal. При това изпъква една сделка – за 1 млрд. долара  Facebook си осигури издателя на приложението за снимки Instagram.

Изненада предизвиква не само самият размер на придобиванията, но и техният брой. Тази година социалната мрежа Facebook, сайтът за групови отстъпки Groupon и създателят на онлайн игри Zynga направиха редица придобивания за рекордно време. Само за първите три месеца на годината трите компании заедно са придобили поне 21 компании. Това е два пъти повече отколкото през същия период година по-рано, показват данни на анализаторската компания Dealogic и на запознати със сделките лица.

Впрочем трите интернет великана никога досега не са били сдържани в придобиванията, но сега форсират темпото на и плащат рекордни суми. Много от транзакциите са стратегически и от тях се очаква да покажат пътя към мобилните технологии или новите пазари. Сред тях се числи придобиването на разработчика на приложения Glancee от страна на Facebook. В миналото обаче се преследваха и други цели, като например привличането на инженери и други таланти.

Придобиванията се насърчават и от трите много успешни IPO-та. Groupon и Zynga получиха при дебюта си на борсата 805 млн. долара и съответно 1 млрд. долара. През тази седмица Facebook може да счупи всички рекордни и да донесе до 13,6 млрд. долара.

Спиращият дъха темп на придобивания и скачащите цени при сделките се разпространяват в Силициевата долина като горски пожар. Те подхранват очакването на много предприемачи, че изгодните за тях, някои биха казали и скъпи сделки, ще продължат.

„Ефектът на Facebook, Zynga и Groupon е като хвърлянето на запалена клечка кибрит в една така или иначе навевена околната среда," заяви Патриша Накач, партньор в компанията за рисков капитал Trinity Ventures, която инвестира в компанията за пътувания Uptake, придобита през февруари от Groupon за неназована сума. „В краткосрочен план това ще доведе до по-нататъшно опияняване на инвестиционната среда."

Подкрепа Накач получава и от Сан Франциско. "Мисля, че има невероятно добри начини за измъкване от компании по един доходоносен начин ", казва Джейсън Уилих, главен изпълнителен директор на Booyah, един от водещите разработчици на мобилни компютърни игри.

От всички три големи онлайн концерна Facebook бе най-енергичен купувач с 12 придобивания само за първите три месеца на 2012 г. - колкото и година по-рано. При това Facebook е в една лига с най-гладния в това отношение концерн – Google. Интернет гигантът си осигури през първите три месеца участие в 13 компании.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:23 | 14.09.22 г.
fallback