Онлайн рекламният пазар в България е сред малкото с реален ръст в брутно и нетно изражение през 2011 г. По данни на IAB България през миналата година в реклама са били инвестирани 42,5 млн. лева (като рекламата „на клик“ не покрива генерираните от Facebook и Google обеми).
Според последните данни на IAB рекламодателите от финансовия сектор покриват най-висок дял от общите брутни приходи – 15%, или близо 8,5 млн. лева. На второ място са рекламодателите от сферата на потребителските стоки, на които се падат 8 на сто от общите приходи (3,5 млн. лева).
Любопитно е също така, че 3 от Топ 10 рекламодателите в телевизията за 2011 г. въобще не попадат сред първите 50 най-рекламиращи онлайн компании. Половината от двадесетте най-големи рекламодатели в телевизията също не влизат в Топ 50 на онлайн рекламата.
От IAB България изготвиха класация на петдесетте най-големи рекламодатели в българското интернет пространство, като най-големият рекламодател за 2011 г. е „използван като мерна единица 100%“, а не под сумата, която е вложил в маркетинг. Всички останали са представени като дял от тази единица.
Оказва се, че най-големият рекламодател онлайн за 2011 г., както и през 2010 г., е първият български GSM оператор Mobiltel. В първата десетка, на девето място, е и третият оператор Vivacom с 14,6% от инвестициите на лидера. Конкурентът Globul се нарежда на 14-о място с 8,8% от вложенията на Mobiltel.
“Като лидер в телекомуникационния сектор Mtel залага на интензивно присъствие във всички медии. Обръщаме специално внимание на интернет и съгласуваме дела на инвестициите и избора на основните ни рекламни площадки както с нарастващата интернет пенетрация, така и с официалните данни за рийча на отделните сайтове“, заяви за Investor.bg Ема Кичева, директор „Външни комуникации” в компанията.
„Няколко са факторите, които подтикнаха нашето още по-активно поведение в онлайн средата през изминалата година“, казва и Елена Илиева, медиа мениджър в Kraft Foods Bulgaria, която заема осмо място в класацията (15,5%). На първо е увеличението на интернет навлизането сред повечето целеви групи на компанията, както и тяхното активно поведение в интернет пространството, което предразполага към интерактивен диалог с тях. „Не на последно място важна роля играе и измеримостта на тази медия в реално време. Всички тези фактори ни дават възможности за максимална оптимизация на присъствието на нашите марки в онлайн средата и съответно възвращаемостта на инвестициите е лесно измерима“, разказва Илиева.
„Нашите рекламни кампании винаги са съобразени с конкретна таргет група, която освен че е социо-демографски ограничена, винаги има определени навици и предпочитания в медийното си потребление. В този смисъл ние следваме клиентите на банката в тяхното медийно потребление, което и съвпада с общите тенденции на увеличаване на потреблението на интернет като медия“, казва пред Investor.bg Светлана Фотева, началник отдел “Маркетинг” на Пощенска банка. По думите ѝ тази медия позволява различни формати и следене на рекламните инициативи по време на кампанията. „Смятам, че е подходяща за финансовите институции и поради възможността за получаване на повече информация от страна на клиенти от съответните подсекции на фирмените уебсайтове, до които водят интернет рекламите или попълване на електронни заявления за финансов продукт. Онлайн рекламата позволява освен това бърза и лесна смяна и тестване на различни творчески насоки, което позволява увеличаване на ефективността на кампанията в реално време“, пояснява Фотева.