Още една икона на някога доминиращата японската електронна индустрия е разклатена. Sharp има нужда от спасител. И тайванската компания Hon Hai Precision Industry е готова да помогне. Концернът, по-известен като Foxconn, изгражда устройства за най-големите технологични компании в света. Apple и дори японски компании като Sony и Nintendo са сред тях.
Спасителният съюз, който Sharp ще сключи с Hon Hai, сигнализира нарастващата значимост на Китай като център за производство на електроника, пише в свой анализ Wall Street Journal. Бързо растящият Hon Hai сам определя темпото.
Компанията е един от най-големите износители в Китай. А успехът на тайванците не се базира не сложни авангардни проекти за електронно оборудване или компоненти. Бизнесът им в по-голямата част се състои в управлението на широка мрежа фабрика с хиляди работници.
Във вторник Sharp продаде десет процента от капитала си на Hon Hai. Приблизително 800 млн. долара ще получат японците. С парите ще бъде подкрепен основният бизнес в областта на панелите за телевизори с течни кристали. Бизнесът с LCD е допринесъл значително за милиардните загуби, които Sharp ще отчете през текущата фискална година.
„Ние се опитахме да направим всичко сами. Но средата е много сложна", каза Такаши Окуда, който на 1-ви април трябва да поеме поста на президент в Sharp. Акциите на гиганта в електрониката отчетоха от началото на годината спад с 26%. Инвеститорите бяха отблъснати от затрудненията на Sharp при набирането на свеж капитал.
Hon Hai получава достъп до LCD-технологията
Hon Hai изведнъж стана най-големият акционер на Sharp. С тази стъпка тайванците си осигуряват достъп до техническата експертиза и така необходимата технология за производство на течнокристалните дисплеи. Тяхната дъщерна компания Chi Mei LCD Innolux отчита загуби и страда от технологични слабости.
Основателят на Hon Hai Тери Гоу започна през 1974 г. да произвежда пластмасови части за черно-бели телевизори. През годините той се фокусира върху технически трудни за изпълнение области и започна да произвежда и компоненти за компютри. От тогава империята му се разрасна. Навсякъде в Китай никнат заводи на компанията. Днес за него работят около един милион души.
А новодошлият на пазара се представя с почти шеметни темпове. Въпреки че Hon Hai е с над шестдесет години по-млада от Sharp, компанията имаше през миналата година оборот от 117 млрд. долара и по този начин засенчи силно приходите на японците.
Sharp пък разполага с водеща LCD технология. Но компанията в последните няколко години се е свлякла в "тъмно червената зона". Постоянно силната йена натежа върху резултатите. Към това трябва да се прибави и силната конкуренция от страна на Южна Корея. Samsung и LG предлагат продуктите си на по-ниски цени.