fallback

Продажбите на iPhone зависят от субсидиите на операторите

Пазарната позиция на Apple може да пострада, ако мобилните оператори загубят желанието си да поемат по-голямата част от цената на смартфона

08:18 | 02.03.12 г. 3
Автор - снимка
Създател

За Google икономическата криза в Европа има и своите добри страни – смартфоните с операционната система на интернет гиганта изместват безмилостно iPhone от пазарите на пострадалите от дълговата криза страни, пише в свой анализ Wall Street Journal.

През миналата година в Гърция, въпреки старта на новия iPhone 4S, Apple държи пазарен дял от само пет процента на пазара на смартфони. В Португалия държи само девет процента според изследователската компания IDC. По-голямата част от пазара се заема от мобилните многофункционални джаджи, които работят с операционната система Android на Google.

Това показва и една от малкото слабости на Apple - силната зависимост от субсидиите на мобилните оператори, така че по-голям кръг клиенти да могат да си позволят iPhone. Тази практика досега се доказа като голямо предимство на Apple. Концернът отчете скок на печалба през последното тримесечие от 73% за сметка на мобилните оператори. Така например операторът Sprint Nextel продава iPhone от миналата есен, но очаква първите си печалби от тази сделка с компанията от Купертино най-рано през 2015 г.

В страни като Великобритания и САЩ субсидиите на мобилните оператори са помогнали, за да може пазарният дял на iPhone през миналата година да мине 20%. Но в някои части на Южна Европа, където клиентите избягват да подписват дълги срочни договори и трябва да купуват телефони на нормалната им цена, ситуацията изглежда много по-зле. Това предполага, че пазарната позиция на Apple може да пострада, ако мобилните оператори загубят желанието си да поемат по-голямата част от разходите за смартфона. В Дания и Испания подобна тенденция изглежда вече ясно доловима.

Шестият по големина мобилен оператор в САЩ, U.S. Cellular, отказа да продава продуктите на Apple и официално обяви защо не иска да продава новия iPhone 4S. Причината са условията, при които концернът предлага смартфона на своите партньори. В САЩ смартфонът се предлага за скромните 200 долара с договор или при преподписване на съществуващ, но Apple продава телефона си за по 600 долара на AT&T, Verizon и Sprint, които смъкват цената за своя сметка. Операторите очакват да си избият останалите пари с таксите и потреблението на абонатите си.

„Успехът на смартфоните като цяло се крепи на по-евтините устройства, които обикновено са задвижвани от Android", казва Карлош Алберто Силва, говорител на португалския мобилен оператор Optimus.

Телефони с Android, които без договор струват по-малко от 200 долара, се използват широко в Европа. Това помага на Google да се конкурира с много по-скъпия iPhone. В Португалия в обектите на Vodafone най-евтиният телефон на Apple - 8-гигабайтов вариант на стария iPhone 4 - струва 680 долара според сайта на операотра. Телефони с Android има и за едва 106 долара. А дори флагмана на Samsung - Galaxy S II, е по-евтин от най-евтиния iPhone.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:03 | 13.09.22 г.
fallback