Apple е най-скъпата американска компания, като цената на акциите й за последните три години се увеличи шест пъти, а промяна на тренда не се очаква. Присъдата на борсовия анализатор Едуард Забитски обаче е „Продавайте веднага!“. Неговата препоръка е напълно "самотна", но дали анализаторът не запазва разсъдъка си при всеобщата треска около Apple?
През миналата седмица за първи път цената на акцията мина 500 долара. Който в началото на 2009 г. е купил акции за 78 долара, е успял да забогатее поне малко – и това във времето на тежка финансова криза, срив на борсите и сътресения при банките.
Скептичният анализатор Забитски обаче смята, че добрите времена са към края си. Той е убеден, че след 12 месеца акциите ще струват само 270 долара. Останалите регистрирани при Bloomberg анализатори очакват среден курс от 575 долара – огромна разлика в мненията.
По принцип Забитски е по-скоро песимист. От 15-те компании, които той наблюдава, оценява дванадесет с "продавай". Но да дадеш и на звездата на фондовия пазар Apple такава оценка е нечувано. Дори неговите колеги анализатори не могат да разберат твърденията му: „Истерията около Apple носи определено надценяване на акциите", казва Марк Фрибел, анализатор в Independent Research. „Но реалността е, че Apple надминава очакванията на анализаторите почти всяко тримесечие". И с това той има предвид очакванията на оптимистично настроените към Apple анализатори.
Apple е по-различна от всички други публично търгувани дружества. Джонатан Голъб, американски стратег по акции в UBS, анализира наскоро компаниите от щатския индекс S&P 500, като изключи Apple, защото това бил единственият начин да се представят реалистично останалите 499 компании. Удивително е, че една-единствена компания ясно изопачава средната стойност на общо 500 американски компании по отношение на ръст на приходите, марж и цената на акциите. Така например компаниите от S&P 500 са регистрирали средностатистически годишен ръст на печалбата от 6,6%. Ако обаче Apple се изключи от изчислението, за останалите 499 фирми средният годишен ръст на печалбата е едва 2,8%.