fallback

Стратегиите на Facebook преди IPO-то

Очакванията към компанията нараснаха неимоверно, като по този начин нарасна и рискът да не бъдат оправдани

09:48 | 16.01.12 г. 1
Автор - снимка
Създател

Първичното публично предлагане на Facebook може да счупи няколко рекорда. Снимка: Ройтерс

Най-голямата и най-успешната социална мрежа Facebook подготвя IPO през пролетта - ход, който би могъл да счупи някои от рекордите. Wall Street Journal публикува извадки от интервюта с главния изпълнителен директор Марк Зукърбърг и Шерил Сандберг, главен оперативен директор. Сандберг преди това работеше за Google.

Първичното публично предлагане може да се счупи рекорди. То може да се превърне в най-голямото IPO на интернет компания или дори най-голямо IPO на IT индустрията. Десет милиарда долара се предполага, че ще събере Facebook за около десет процента от акциите на компанията. Така Facebook ще бъде оценен на обща стойност от 100 млрд. долара - повече от германските фирми BMW, Allianz и Adidas заедно. 

Компанията за пазарни проучвания E-Marketer оценява приходите на Facebook за 2011 г. на до 3,8 милиарда щатски долара - сума, която ще нарасне тази година до близо 6 млрд. долара. В момента обаче Зукърбърг, който основава компанията през 2004 г. в студентско общежитие в Харвардския университет, е подложен на голям натиск. Досегашните му инвеститори  настояват най-накрая да получат възвращаемост за вложенията си.

Въпросът за това дали общността около Facebook скоро ще се пресели при конкуренти като Google+ е само един от елементите на несигурност от планираното IPO. Междувременно очакванията към компанията нараснаха почти до Космоса и по този начин нарасна и рискът да бъдат неспазени.

Пред Wall Street Journal Зукърбърг заявява, че е изградил Facebook не като компания, а като продукт. С течение на времето той установява, че разширяването на екипа е добър начин да се интегрират много хора, които се стремят към една и съща цел.

В рамките на компанията Facebook съществувало "много дълбоко разбиране" за това, че трябва да бъде изградена една силна компания. Важно е партньорите да бъдат „добре обслужени", за да привлекат повече клиенти и да се гарантира стабилен растеж.

Критиците обвиняват Зукърбърг, че той не възприема като сериозна задача увеличаването на приходите. Той отговаря, че таи дългосрочна визия за компанията, и „тя се е доказала като правилната стратегия“. Той се възхищавал на компании като Apple, Amazon и Google. Тъй като той и екипът му изграждали услуги с „непреходна стойност“, Facebook имал добри шансове да надмине успехите на тези компании.

Сандберг потвърди желанието за по-силен ръст на Facebook. Необходимо е да се повишат комуникационните потребности на хората, тъй като растежът на компанията се базира на активността на потребителите във Facebook.

„Трябва да бъде лесно и естествено за хората да общуват, така че тази дейност да е част от всекидневния им живот", казва Сандберг пред Wall Street Journal. „Комуникационните дейности всъщност правят нашите приходи от реклама“.

В дългосрочен план Facebook иска да помогне на всички, които предлагат продукти, защото навсякъде те имат възможността да използват Facebook за собствените си цели.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:17 | 13.09.22 г.
fallback