Новината, че Стив Джобс подава оставка като главен изпълнителен директор на Apple 14 години след завръщането си в компанията, бележи края на една епоха, пише Financial Times. Джобс оказа невероятно силно влияние върху технологичния сектор. „От утре сутрин Apple ще е различна”, коментира Ричард Доърти, технологичен анализатор, който следи компанията от дълги години. Коментарът му отразява мнението на много други анализатори, след като новината за писмото на Джобс късно в сряда, в което той пише, че вече не е в състояние да изпълнява задълженията си като главен изпълнителен директор, се разпространи бързо. След излизането му в отпуск по медицински причини от началото на годината и по-ранното му отсъствие през 2009 г. усещането, че Джобс е на път да се оттегли, съдържаше нотка на неизбежност. „Тук има емоционално влияние“, казва Чарлс Голвин, анализатор във Forrester Research. „Компанията осъзнава, че навлиза в следващия етап”.
Какво точно означава оставката на Джобс за бъдещето на Apple и сектора на потребителските технологии обаче е въпрос, по който има далеч по-малко единомислие. Поне засега повечето анализатори очакват да продължи стабилният поток от обявления на нови продукти на Apple, който през последните години определяше дневния ред за целия свят на потребителските технологии.
Конкурентите на компанията започнаха да следят всяка подробност от събитията за представяне на нови продукти, търсейки насоки за вероятния следващ голям хит на пазара – макар и вълната от съдебни дела, заляла сектора на смартфоните и таблетите, да сочи, че понякога подражанието става твърде робско. „Той преопредели потребителската електроника през този век“, посочва Доърти. Оставката на Джобс „няма да окаже влияние от гледна точка на продуктова стратегия вероятно няколко години”, смята Голвин. „Следващата вълна от продукти [на Apple] вече е замислена.” Тази налична база от продукти в процес на разработка може да даде възможност на Apple да поддържа това, което се превърна с помощта на iPhone и iPad, в забележителна инерция. Ако тя включва и по-добър начин за свързване на телевизори с интернет – нещо, върху което Apple засега работи с ограничен успех – би могла също да създаде нов голям бизнес, който да е източник на приходи за Apple през следващите пет години, смята Марк Андерсън, анализатор и изпълнителен директор на Strategic News Service. Въпреки това отвъд продуктите, които вече се разработват, ерата в Apple след Джобс повдига по-големи въпроси.
Вместо да разчита на потребителски проучвания, съоснователят на Apple кара мениджърите да разработват нови продукти, изпреварващи това, което самите клиенти на компанията искат, казва Доърти. Освен това той управлява с желязна ръка процеса по одобрение на нови продукти, отказвайки да пусне нови джаджи на Apple под светлината на прожекторите, преди самият той лично да е убеден, че технологията и приложението й са готови. „Няма начин да замените най-великия продуктов гений в света – а именно това е Джобс“, казва Андерсън. „Наистина мисля, че това е от ключово значение.” Apple може и да не се изправи пред незабавния спад, който последва, след като Джобс беше принуден да напусне компанията в средата на 90-те години на миналия век, но лутането след оттеглянето му тогава би трябвало да служи като предупреждение, допълва той. Много ще зависи от групата лидери, която Джобс изгради през последното десетилетие и от това дали е успял да й влее дисциплината, необходима да се продължи линията от хитове, довели до успеха на Apple. Под ръководството на Тим Кук, който беше посочен за следващия главен изпълнителен директор и получи място в борда на директорите на Apple, в групата на лидерите попадат Фил Шилер, маркетинг директор; Джонатан Ив, главен дизайнер; и Скот Форстол, директор на софтуера iOS. Една от редките загуби на мениджъри на компанията е напускането на Рон Джонсън, който отговаряше за магазините на Apple. Той застана начело на щатската търговска верига JC Penney. С неотстъпчивия си устрем да води, ласкае, а понякога и тормози последователите си да постигнат типа пробив, с който Apple стана известна, Джобс създаде забележителна машина, която би трябвало да надживее неговото ежедневно управление, казва Доърти. „Няма много организации с такова ниво на стремеж към съвършенство“, допълва той. Без ръководния гений на Джобс обаче преследването на съвършенство от Apple е на път да се изправи пред най-тежкото си изпитание.