Търсенето в интернет днес се превърна почти в рефлексно действие. Всеки ден десетки милиони жители на глобалната мрежа включват своите компютри или мобилни устройства, за да търсят информация за продукти или данни, които ще им помогнат да вземат различни бизнес решения.
Въпреки това икономическата стойност на този огромен поток от активност остава до голяма степен неизвестна, пише в свое проучване консултантската компания McKinsey.
Настоящите оценки разчитат основно на брутни метрики като броя на направените търсения или на приходите от реклама, обявени от самите търсачки.
Тези оценки обаче не дават информация за това как съвкупността от трилиони кликове повишава продуктивността, отваря нови пътища към решаване на проблеми или просто прави живота ни по-лесен, сочи докладът.
Анализът на McKinsey разглежда в дълбочина растящата стойност на този феномен на базата на информация от няколко развити и развиващи се пазара – Бразилия, Франция, Германия, Индия и САЩ, както и редица фактори, свързани с търсенето.
От компанията оценяват, че общата брутна стойност на интернет търсенето в глобалната икономика през 2009 г. е 780 млрд долара, което съответства на БВП на Холандия или Турция.
На базата на тази оценка всяко едно търсене струва 50 цента.
Общо 69% от цялата стойност, или 540 млрд. долара, което е 25 пъти повече от общата печалба на основните търсачки в интернет, е отишло директно в БВП – главно под формата на електронна търговия, приходи от реклама и по-висока продуктивност на бизнеса.
Търсенето представлява 1,2% от БВП на САЩ и 0,5% от този на Индия.
Оставащите 240 млрд. долара (31%) не присъстват в статистиките за БВП. Тази сума се отразява по-скоро в онлайн поведението на индивидуалните потребители, отколкото на бизнеса, под формата на потребителски излишък. Тя се дължи на неизмерими ползи като по-ниски цени, удобство и спестено време от лесен достъп до информация.
От компанията оценяват тези ползи на 20 долара на месец на потребител във Франция, Германия и САЩ и на 2 до 5 долара на месец в Бразилия и Индия.
Сред търговците стойността на търсенето през 2009 г. представляваше 2% от общите годишни приходи в развитите страни и 1% в развиващите се. Тази стойност е генерирана директно чрез онлайн пазаруване, както и на проучване по интернет, което е довело директно до покупка в магазина.
Американските търговци са генерирали приходи в размер на 67 млрд. долара, които са били директно свързани с онлайн търсенето. Стойността на тези приходи в Бразилия е била 2,4 млрд. долара.
В петте страни, включени в проучването, служителите, заети в областта на знанието, са постигнали продуктивност, свързана с интернет търсене, на стойност 117 млрд. долара, дължаща се на по-бърз и по-точен достъп до информация.
Наред с това проучването посочва и нововъзникващи източници на стойност, генерирана чрез интернет търсене. Един от тях е възходът на нови нишови форми на търговия, свързани с „дългата опашка“ (концепция в областта на търговията на дребно, според която търговците се фокусират върху продажбата на голямо количество нишови продукти в по-малки количества, насочени към тясно сегментирани целеви групи - бел. ред.), тъй като техниките за търсене дават на потребителите достъп до все по-тесни продуктови сегменти. Друг източник са нови бизнес модели като тези, свързани с нуждите на потребители, които търсят чрез мобилни устройства.