fallback

Пазарът на електронни съобщения отчита 6% спад

Обемът на услугите надхвърля 3,1 млрд. лв. Отчита се преразпределение на пазарните дялове на мобилните оператори

07:37 | 12.07.11 г.
Автор - снимка
Създател

Пазарът на електронни съобщения в България е достигнал 3,141 млрд. лв. през 2010 г., като се отчита почти 6-процентно намаление спрямо предходната година. Това се посочва в годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за 2010 г. Общият обем на пазара на електронни съобщения е 4,5% от брутния вътрешен продукт на България.

Най-голям дял в общия обем на пазара на обществени електронни съобщения заемат гласовите телефонни услуги (фиксирани, мобилни телефонни услуги и др.). Общите приходи от този сектор са 74%. Следват услугите за разпространение на радио- и телевизионни програми с пазарен дял 10,3% и достъп до интернет с дял 10,1%.

В сегмента гласови телефони услуги приходите са намалели спрямо 2009 г. с 11,1%, при предоставянето на линии под наем - с 8,4%, при преноса на данни и достъпа до интернет спадът е 7,5%, а при разпространението на радио- или телевизонни програми е отчетен ръст на приходите от 7,1%.

Пакетните услуги заемат пазарен дял от 3,2% с обем на приходите 100,7 млн. лв. Най-популярната пакетна услуга е комбинацията от фиксиран и мобилен телефон, докато през 2009 г. най-масов е бил пакетът телевизия плюс интернет.

Предприятията от сектора на електронните съобщения са инвестирали 800 млн. лв. в изграждане и поддържане на мрежите и развитие на услугите. Така инвестициите са се увеличили с над 44% спрямо предходната година. През 2011 г. предприятията предвиждат да вложат малко над 638 млн. лв.

Пазарът на широколентов достъп до интернет достигна 15,4% проникване до населението и продължава да се развива.

Регулаторът отчита, че световната икономическа криза продължава да оказва отрицателно въздействие върху пазара на електронни съобщения в България, като регистрираният през 2009 г. спад в приходите се запазва.

Продължава процесът на консолидация в сектора, който е обхванал и предприятията, предоставящи достъп до интернет или пренос на данни. Пример за това е придобиването на „Спектър нет“ АД и „Мегалан Нетуърк“ АД от „Мобилтел“ ЕАД. Няколко алтернативни и кабелни предприятия се обединиха в компанията „Български телеком и телевизия“, посочват от комисията.

През 2011 г. се очаква засилване на конкуренцията. Това ще доведе до по-голямо разнообразие на тарифните планове при мобилните комуникации, прогнозира регулаторът.

Мобилни гласови услуги

Към края на 2010 г. три предприятия осигуряват мобилни гласови услуги - „Мобилтел“ ЕАД, „Космо България мобайл“ ЕАД и БТК. Общите приходите от разговорите по мобилните телефони за втора поредна година се свиват. През 2010 г. спадът е 7,7%, като приходите от услугата са 1,94 млрд. лв. С 2,4% са намалели активните SIM карти.

52% от новите абонати са на договор, докато през 2009 г. те са били 45%. Увеличил се е броят на деактивираните предплатени карти.

Дяловете на БТК и „Космо България мобайл“ ЕАД според броя на абонатите растат съответно с 2 и 0,6 процентни пункта, за сметка на „Мобилтел“ ЕАД.

При относителните дялове на база приходи за година пазарният дял на най-голямото предприятие „Мобилтел“ ЕАД намалява с 1,6 процентни пункта, на второто - „Космо България мобайл“ ЕАД – с 1,1 процентни пункта. Относителният дял на БТК расте с 2,7 процентни пункта.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:58 | 07.09.22 г.
fallback