Борбата за водеща позиция в интернет се води с пълна сила. Конкурентните обединения между водещи технологични компании ожесточено се изправят едно срещу друго - съюз между Facebook, Microsoft, Nokia и Skype срещу интернет лидера Google. Apple пък сътрудничи със социалната мрежа за кратки съобщения Twitter, пише в свой коментар DPA.
"Плячката", към която всички са се устремили, са онлайн услугите, които свързват потребителите в мрежа. Кралят на този "социален интернет" е Facebook, но Google брани позиции със собствената си онлайн мрежа Google Plus (Google+).
При представянето миналата седмица на новата услуга за видеочат основателят на Facebook Марк Зукърбърг каза "между другото", че мрежата има 750 млн. потребители.
"Досега не сме обявявали този факт, тъй като не искаме да му придаваме важност", заяви той. В крайна сметка в бъдеще вече нямало да бъде важно колко потребители имаш, а до колко си им полезен.
Във факта,че "социалните услуги" трайно са навлезли в живота на хората, вече няма съмнение, казва Зукърбърг. Доказателство за това е обстоятелството, че съдържанието, което всеки потребител споделя в мрежата, всяка година се удвоява.
Още преди години Зукърбърг очерта визията си - Facebook да се превърне в "социален слой", преминаващ през целия живот на потребителите си. Комуникация, уговаряне на срещи с приятели, хобита, препоръки за филми или ресторанти, модни тенденции - това са теми, по които хората активно общуват помежду си и за целта имат нужда от общност, включително в интернет.
С втората си основна теза - че хората все повече искат да направят публичен частния си живот - 26-годишният създател на мрежата обаче срещна трудности със защитниците на личните данни (включително сред собствените си клиенти) и се научи на търпение. Една от функциите, която позволяваше автоматично информиране на приятелите за техни покупки, бързо беше свалена, след като се разрази скандал с нея.
От тогава Facebook започна да предоставя на потребителите си възможности за контрол на личните данни, в резултат от което пък членовете на социалната мрежа започнаха да качват още повече снимки, видео клипове и актуална информация за всекидневието си.
Плячката от този "социален" бум са данни. Планини от информация за това, което е интересно за хората, какво те харесват, с кого общуват, къде предпочитат да прекарват времето си. Данните направиха Google гигант в областта на интернет - концернът продължава да печели милиардите си най-вече от информация, показвана по запитване на потребителя.
Данните са "горивото", необходимо за успешното развитие на интернет бизнеса. "Дайте ни повече информация и ще ви дадем по-добри резултати", апелира бившият главен изпълнителен директор на Google Ерик Шмид още през миналата година. Все по-често обаче скъпоценните данни се оказват в "силоза" на Facebook и онлайн мрежата ги пази ревниво под предтекста за опазване на личната информация. В крайна сметка той е обещал на потребителите да не споделя информацията за тях с трети лица. Тя обаче остава истинско съкровище за рекламни компании, които чрез нея могат да се насочат към много по-добре очертани целеви групи.
Сега Google се опитва да предостави по-добър контрол чрез алтернативата на Facebook Google+. Там потребителите сортират контактите си още от самото начало в кръгове - приятели, познати, колеги, и съответно ограничават кой от тях може да има достъп до снимките и съобщенията им. Facebook пък контрира, че това не е нищо особено, всеки втори член на най-голямата социална мрежа вече ползва подобна възможност за подредба на контактите си.
Google+ досега е най-добрият опит да се свържат всички услуги на Google в една социална мрежа - видеоплатформата YouTube, сайтът са споделяне на снимки Picasa или преводаческата услуга Google Translate. И всичко това, гарнирано от техническото превъзходство на мощните сървъри на Google и подпомагано от Android като водеща операционна система за смартфони.
При всички случаи обаче Google се включи късно в надпреварата - в крайна сметка броят на потребителите на Facebook е показателен сам по себе си - 750 млн. А в тестовата фаза на Google+ именно Зукърбърг е най-известният потребител.