Замисляли ли сте се какво може да правите с мобилния си телефон, освен само да говорите? Да, наистина - още много неща - да сърфирате в интернет, да си проверявате електронната поща или да играете. В повечето случаи това става с помощта на безплатни приложения. Тяхното рефинансиране става с помощта на банерна реклама. По-високи приходи обаче разработчиците очакват от т. нар. Location Based Advertisement (реклами, базирани на локация), пише в свой анализ технологичният портал Zdnet.
Най-силен ръст в технологичния бранш през последните години отбелязва пазарът на смартфони. Инвестиционната компания Merrill Lynch отбеляза в доклада си за темата мобилна реклама, че "през 2013 г. мобилните телефони ще изпреварят компютъра като предпочитано средство за влизане в интернет".
Отдавна обаче смартфоните са подходящи не само за сърфиране, но и за много други неща. Неслучайно Apple измисли за своя топ продукт iPhone простия, но същевременно и гениален слоган "За това си има приложение". Междувременно вече около 15% от всички европейци ползват смартфон и, разбира се, харесват тези приложения, особено безплатните, които, според изследването Mobile internet на IP Germany от края на 2010 г., са предпочитани от 46% от всички потребители на смартфони.
Но и безплатните приложения трябва да бъдат разработени, както и платените услуги. А това, от своя страна, струва пари, заради което все по-често програмистите внедряват реклами в гратис програмите, за да покрият разходите по разработката с рекламни проходи. Потребителите вече познават тази концепция от рекламните банери в онлайн приложенията, които достъпват през стационарните компютри и лаптопи. Затова и не са учудващи резултатите от проучването на IP Germany за германските собственици на смартфони - за 30% от тях внедрените онлайн реклами в безплатните приложения са нормални, а почти още толкова, 29%, нямат нищо против тях. Напротив: 46% от анкетираните дори приветстват идеята да получават атрактивни приложения срещу включена в тях реклама. 51% от запитаните германци пък са на мнение, че в бъдеще рекламата ще доведе до спад на цената на платените приложения.
Анализирайки данните, изглежда логично, че броят на кликовете на рекламен банер в мобилните платформи е доста по-висок от тези при нормалните онлайн кампанни. В свой доклад анализаторската компания Nielsen пише, че 26% от потребителите на iPhone откликват на реклама в приложение. Делът при приложенията на Android е още по-висок - 33%.
Тези, в сравнение с кликовете в стадионарния интернет, високи данни се обясняват от специалистите с грешки. Защото на сравнително малкия екран на смартфоните при бързо набиране потребителят често натиска и без да иска вградените под или над приложението банери. Много по-вероятно е обаче високите резултати да са в резултат на целевата насоченост на рекламирането.
Защото, ползвайки самите приложения, потребителите предават доста информация за себе си, която в "нормалния" интернет остава незабелязана. Софтуер с използване на GPS например издава информация за местоположението, други приложения - за възрастта или пола на потребителя. А и от самия вид ползвани приложения може да се направят изводи за предпочитанията на клиента. По този начин една банерна реклама може да протече доста по-целево, отколкото в нормалните браузъри. Така самите банери "заговарят" повече потребители и са по-посещавани.
Най-интересна за повечето компании, особено за тези, които работят на регионално ниво, е възможността рекламата да се районира. Това става възможно чрез засиленото използване на вградения в много смартфони чип за GPS, например при приложения за намиране на най-близкия ресторант, т. нар. Point-of-Interest-Apps или други приложения за търсене. Този софтуер, при изричното съгласие на потребителя, може да изпраща данни за координатите му на специални сървъри за мобилна реклама, за да се осъществява целева банерна кампания с точност до 50 м до дадено място. В момента такава реклама (Location Based Advertising, LBA) се предлага от съвсем малко компании, като например базираната в Берлин Madvertise.
Ако компанията не разполага с GPS-координатите, сървърът може да изчислява точното място на потребителя, ползвайки други данни, например IP на устройството, ID на клетката или намиращи се в близост WLAN мрежи, и по този начин с голяма вероятност може да определи точното местонахождение.
През декември 2010 г. мобилната услуга Gettings, с която всеки може да се информира за оферти от търговията на дребно, гастрономията или свободното време, бе успешно проведена в областта Райн-Рур.
"Директното заговаряне на целевата група с помощта на LBA ни позволява да направим Gettings по-популярен в тази област, без да губим разходи за рекламиране при неправилния обект", обяснява Майк Зойлен, маркетинг директор на Gettings. "Началните инвестиции за подобна рекламна кампания наистина са малко по-високи, но за сметка на това тя е много по-ефективна".
Това откритие прави мобилния интернет още по-интересен за маркетинговите специалисти. До 2015 г. рекламният бюджет за подобни рекламни кампании от типа LBA само в рамките на Европейския съюз ще достигне 5 млрд. евро, се казва в анализ на First Partner. Още през 2012 г. се очаква сумата да стигне 1,4 млн. евро. Най-големите пазари на Стария континент са Великобритания, Германия и Италия.
Междувременно LBA става все по-интересен. Ако през 2009 г. локалната мобилна реклама е била 0,2% от цялата реклама в интернет, през 2014 г. този дял ще бъде 1,4%, показват данни от анализ на BIA/Kelsey. Според доклад на Borrell Associates през 2009 г. за LBA в целия свят за били похарчени 212 млн. долара, а до 2015 г. тази сума се очаква да бъде 6 млрд. долара.