Платформата Google TV, която трябваше да премахне границите между класическия телевизор и интернет, бе толкова хладно приета, че компанията реши да отложи пускането на бъдещи продукти, свързани с нея, докато не направи значителни подобрения в устройството.
Продажбите на смартфони растат с впечатляващи темпове, но потребители, производители и разработчици изразиха разочарование от операционната система Android. Все още е рано да се оценява представянето на Google при таблетите, но версията на Android, предназначена за таблетни компютри – Honeycomb, излязла преди два месеца, има редица недостатъци и засега продажбите й са разочароващи, пише CNNMoney.
Именно неубедителното представяне на продуктите на Google, насочени към потребителски устройства, се очаква да бъде една от най-горещите теми за дискусия по време на годишната конференция за разработчици на Google, която започва днес в Сан Франциско. На нея Google се очаква да обяви пускането на версия на операционната система Google Chrome за десктоп компютри.
Защо обаче компанията постига толкова голям успех чрез уеб приложенията си като Google Voice, Google Maps и Gmail, а представянето й при потребителските устройства търпи неуспехи?
Има няколко причини за това. Едната от тях са посредниците. Когато Google разработва уеб базирани приложения ги продава директно на потребителите. Когато обаче се работи над продукти, свързани с потребителски устройства като компютри, таблети и смартфони, е необходимо да си сътрудничи с производители. Това е сложна връзка, която Google все още се учи как да управлява, коментират анализатори.
„Google опитва да е лидер в иновациите, но дава на производителите на мобилни телефони твърде много контрол”, смята Тод Кристи, който отговаря за платформата за разработка на приложения Pyxis Mobile. „Това създава предизвикателства за индустрията и неудобството е за сметка на потребителя. Google трябва да отстоява себе си повече.”
Скорошно проучване на Baird Research показва, че цели 56% от разработчиците на софтуер за Android смятат, че голямото разделение между различните базирани на Android устройства им създава „значителен проблем“. Делът им се е увеличил през последните три месеца.
От друга страна неуспешното представяне на Google при устройствата се дължи и на подхода й към пускането на такива продукти. Разсъждавайки като софтуерна компания, Google пуска на пазара незавършени проекти с идеята да ги подобрява в движение, подобно на версиите на софтуер.
Този подход обаче е успешен само при интернет базираните приложения. Никой не плаща за използването на Google Voice, Google Maps или Gmail, така че Google може да експериментира, без да се опасява от оплакванията на потребителите.
Когато обаче се плащат 600 долара за платформа като Google TV, 200 долара за смартфон, базиран на Android, или 800 долара за таблетен компютър с Android, няма място за грешки.
Отвореният подход на Google позволява на създателите на смартфони и таблети изцяло да персонализират софтуера й на своите устройства. Но почти постоянният поток от актуализации и нови версии на този софтуер принуждава производителите да отделят твърде много време за адаптиране към специфичните им изисквания.
Освен това потребителите мигрират бавно към новите версии. Едва 4% от потребителите на смартфони с Android ползват най-новата му версия Gingerbread, която излезе през декември. По-голямата част от тях са все още на Froyo, която стартира през май 2010 г., а една четвърт от потребителите са на Eclair, която излезе през януари миналата година.
Това поставя разработчиците в трудно положение, защото трябва да създават софтуер, който да работи на много и различни версии на една и съща мобилна операционна система. Освен това приложенията им трябва да са съвместими с различни устройства с различни размери на дисплея, различни компоненти и функционалности.
Apple застава на другата крайност в своя подход. Компанията създава операционната система iOS и определя всеки детайл в устройствата, базирани на нея, отнемайки възможността да се експериментира с iPhone и iPad. Ако разработчиците създадат приложение, което не се одобри от Apple, рискуват то да не стигне до потребителите.
„Хората искат иновации и разнообразие, но също и последователността от света на Apple и Microsoft”, коментира Кен Дълани, анализатор в Gartner. „За съжаление, не могат да имат и двете.”
Google вече загатва, че ще опита да се пребори с разпокъсаността на пазара на смартфони и таблети, базирани на Android, като наложи някои основни изисквания за последователност и съвместимост, посочва в блога си Анди Рубин, известен като „баща” на платформата Android.
Успехът, който Android донесе на Google при смартфоните, не може да се отрече, след като Android стана най-продаваната платформа за смартфони в света. Honeycomb засега не получава успех на пазара на таблети, но и на Android отнеха години, преди да стане сериозен претендент при смартфоните.
Проекти като Google TV и работозираните автомобили обаче показват, че амбициите на Google се простират далеч отвъд компютрите и телефоните. За да постигне успех в тези си начинания обаче компанията трябва да се научи как да работи по-добре с най-добрите производители на потребителски устройства в света и как да мисли като тях.