Ако досега имаше съмнения дали се надува нов балон на интернет пазара, данните за разпределението на рисковия капитал през първото тримесечие на годината тотално ги разсейват, пише Терийз Полети в коментар за MarketWatch.
Данните на PriceWaterhouseCoopers LLP и National Venture Capital Association (NVCA) показват, че броят на сделките за привличане на рисков капитал през първото тримесечие на годината в САЩ пада. Те са били общо 736, след като за първите три месеца на 2010 година броят им е бил 787.
Това обаче не означава, че рисковият капитал е бил ограничен по някакъв начин, тъй като някои от считаните за най-апетитни компании все още не са публични. Такъв е случаят с Facebook и Groupon например.
На фона на по-малкия брой сделки, средният размер на финансиранията нараства. Това означава, че много от стартиращите проекти набират повече капитал, отколкото биха привлекли по-рано. Привлеченият рисков капитал през първото тримесечие на 2011 година е 5,9 млрд. долара, при 5,16 млрд. за същия период на миналата година и 5,6 млрд. долара за последните три месеца на 2010 година.
От NVCA посочват, че през първото тримесечие е отчетен най-ниският брой сделки от третото тримесечие на 2009 година насам. В същото време обаче средният размер на финансиране е достигнал 8 млн. долара за пръв път от началото на 2007 година досега.
Данните може и да са изкривени от няколко големи сделки, сключени през тримесечието. Сред тях са 77-те млн. долара, инвестирани в проекта за споделяне на музика Beyond Oblivion. Друг голям проект е Color Labs, който е привлякъл 41 млн. долара – той ще предлага възможности за споделяне на снимки.
„Въпреки спекулациите за проблеми с финансирането и балонизиране на инвестициите с рисков капитал, първото тримесечие показва темп на инвестициите, който е оправдан, рационален и съответстващ на дългосрочния характер на сектора“, коментира Марк Хеесе, президент на NVCA.
“Това, което не видяхме през тримесечието, е толкова обезпокояващо, колкото и това, което видяхме. Не станахме свидетели на изливане на рисков капитал в някой определен сектор, включително в интернет или зелената енергия“, посочва той.
Изчисленията показват, че софтуерната индустрия е привлякла най-голям дял от финансирането през тримесечието – 1,1 млрд. долара. В този сектор са регистрирани и най-много сделки – 187 на брой. Това доказва твърдението на Хеесен, тъй като делът наистина не се отличава рязко от този на останалите пазарни сегменти.
По методологията на PwC, която отделя компаниите, опериращи в интернет, в отделен сектор, към онлайн индустрията са насочени 1,2 млрд. долара в общо 171 сделки. В този сегмент освен създаването на софтуер участват и различни бизнес модели, зависещи от глобалната мрежа.
Някои компании, получили финансиране през тримесечието, дублират бизнес модела на вече работещи фирми – така например стартиращият проект за изпращане на масови съобщения GroupMe, който е привлякъл 10,6 млн. долара, има поне трима работещи конкурента.
Според Лу Кернър, анализатор в Wedbush Securities, през първото тримесечие е имало 85 сделки за финансиране на различни типове социални мрежи с рисков капитал. Според него средният размер на сделките, като се изключат инвестициите във Facebook, е 8,1 млн. долара.
Анализаторът посочва, че пред рисковия капитал има дълъг път, докато бъдат достигнати пиковите нива от 2000 година. Тогава се е стигнало до инвестиции на рисков капитал от 99 млрд. долара (във всички сектори на икономиката). Днес ситуацията наподобява 1996 година, след като за цялата 2010 година инвестираният рисков капитал е бил 23 млрд. долара.
По време на дотком бума много компании са получили прекомерно голямо финансиране. Сред причините за това са били стремежите на инвеститорите в рисков капитал да осигурят достатъчно средства за експанзия в чужбина, агресивен маркетинг и достатъчна реклама.
Така че си заслужава средният размер на сделките с рисков капитал да се наблюдава внимателно, особено ако тенденцията за излизане на вече утвърдените компании на борсата се запази, съветва Полети в материала си.