fallback

Таблетите изяждат печалбата на Logitech

Logitech е изправен пред сериозен проблем – навлизащите все по-широко на пазара таблети нямат нужда от помощни средства като мишки и клавиатури

11:13 | 11.04.11 г.
Автор - снимка
Създател

Източник: sxc.hu

Всичко започва през 1981 г. с една заблуда. Когато състудентите от Стандфорд Даниел Борел и Пиерлуиджи Запакоста се запознават с Джакомо Марини, бивш инженер в Olivetti и дългогодишен приятел на Запакоста, и малко по-късно в Лозана основават Logitech, те си представят, че компанията им ще се занимава със софтуер и нови технологии, които да променят света. В крайна сметка и името на компанията е образувано от френските думи logiciels technologies (програмни технологии). Впрочем и наименованието е измислено по случайност, защото първоначалната идея била фирмата да се казва Softech заради софтуерната подготовка на тримата основатели. Оказва се обаче, че това име вече е било патентовано и основателите се спират на Logitech, припомня в свой материал Financial Times Deutschland.

Само че съдбата е решила друго. В един калифорнийски развоен център на Xerox Борел вижда първата комерсиална компютърна мишка. „Трябваше ни малко време, за да разберем, че именно мишката е нашето бъдеще“, спомня си Борел десетилетия по-късно. Мишката направи Logitech световноизвестна компания, а Борел – милионер.

През 2011 г. обаче концернът е изправен пред ново предизвикателство. Logitech, която междувременно освен мишки произвежда дистанционни управления, слушалки, клавиатури и уеб камери, страда заради спадащите продажби на компютри и лаптопи. Новите модерни уреди, които завладяват пазарите, като таблети и смартфони, печелят все по-голяма популярност, но не се нуждаят задължително от уредите на Logitech.

Томъти Шау, анализатор в Citigroup, говори за „структурно предизвикателство“: „Дебатът за това доколко таблетите канибализират пазара на персоналните компютри, не е приключил. Но пазарът за таблети и смартфони расте за сметка на аксесоарите. Не вярваме, че Logitech е имунизиран срещу този тренд“, твърди Шау.

Капиталовият пазар реагира мигновено. През миналата седмица Logitech преразгледа целите си за печалба и оборот в посока надолу. Заради разочароващото развитие в основния за компанията регион – Европа, Близък Изток и Африка, прогнозата за оборота през 2011 г. бе променена от между 2,42 до 2,4 на между 2,37 - 2,35 млрд. долара (1,65 до 1,67 млрд. евро). Вместо оперативна печалба от между 170 и 180 млн. долара се очаква плюс от най-много 150 млн. долара. След това съобщение акциите на концерна поевтиняха с 22%, а от началото на годината минусът е около 25%.

И понеже в края на януари Logitech направи положителна прогноза за годината, новото развитие предизвика недоверие у инвеститорите. „Предупреждение за спад на печалбата само два месеца след като се прогнозира повишение може да подкопае доверието в компанията“, твърди Йорн Иферт, анализатор в UBS. Сега всички очакват 28-и април, когато концернът ще обяви годишните си резултати.

Някои събития обаче говорят за това, че спадът не е случаен, а дългосрочна тенденция. Целият пазар на настолни компютри и лаптопи боледува. Тайванският производител Acer и веригите за електроника Best Buy и Dixons не можаха да отговорят на очакванията на инвеститорите.

Особено тежко е положението в Acer, където изпълнителният директор Джанфранко Ланчи бе принуден да напусне компанията, а неговото място бе заето от председателя на Надзорния съвет Дж. Т. Уанг.

Уанг има намерение да стартира стратегическа промяна и да обърне повече внимание тъкмо на пазара на таблети: „Трябва да напаснем нашата формула на успеха към съвременните реалности“, казва Уанг. През 2011 г. трябва да бъдат продадени 6 млн. таблета. По думите на новия директор на Надзорния съвет Джералд Куиндлен, който преди това бе работил 17 г. за Eastman Kodak, от 2012 г. поне 25% от новите продукти на концерна трябва да са подходящи и за таблети, заяви Куиндлен през януари, без да навлиза в подробности.

Мениджърът от доста време насам се опитва да диверсифицира бизнеса на компанията. Така например наскоро Logitech придоби производителя на системи за видеоконферентни връзки Lifesize Communications за почти 379 млн. долара. Освен това Куиндлен се опитва да изгради отдел „Digital Home“. По този начин се обозначават мултимедийните приложения за всекидневната стая. Подобен елемент е интернет-тв-платформата Google TV, разработена от Logitech.

Анализаторът от Citigroup Томъти Шау обаче не е твърде въодушевен. Заради многото конкурентни предложения, като например Apple TV, целите за растеж според Шау са твърде нереалистични.

Натиснете за пълен размер

Източник: Logitech

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:03 | 08.09.22 г.
fallback