Все повече капитал се насочва бързо към стартиращи интернет компании през последните месеци, а пазарните оценки на някои от тях се покачиха стремително през последната година.
Надпреварата между онлайн компаниите за привличане на капитал се засили, а инвеститорите в същото време се стремят да получат дял в перспективните млади компании в интернет на колкото се може по-ранен етап, пише CNN.
Последното силно доказателство за растящия интерес стана Google, който направи опит, макар и безуспешен, да придобие уебсайта за ежедневни групови отстъпки при пазаруване чрез онлайн купони Groupon срещу сумата от 6 млрд. долара.
През миналата седмица Twitter привлече 200 млн. долара от инвеститори за своето развитие, което даде на блога пазарна оценка от близо 4 млрд. долара.
Пазарната оценка на Facebook е още по-внушителна – социалната мрежа струва 41 млрд. долара спрямо около 39 млрд. долара за онлайн аукциона eBay.
Някои анализатори правят съпоставка между случващото се сега и събитията от 2000 г., когато афинитетът на инвеститорите към интернет компаниите наду цените на акциите от технологичния сектор. По този начин цените на редица слаби компании получиха изкуствена подкрепа заради масовата еуфория.
За засиления интерес към сектора в момента говори също и конкуренцията за привличането на квалифицирани служители между интернет компаниите. Заради надпреварата Google наскоро увеличи заплатите на служителите си с 10%.
Последният път, когато в САЩ се наду балон в технологичния сектор, спукването му причини силни сътресения в икономиката и замрази инвестициите в технологичния сектор в продължение на години.
Според Лорънс Ленигън, управляващ директор на базираната в Ню Йорк FirstMark Capital, отново ще има срив в технологичния сектор, но той ще е здравословен, защото ще позволи на успешните компании да изпъкнат.
Случващото се сега обаче се различава от събитията преди десет години. Повечето от финансирането за сектора сега идва от фондове за рисков капитал и бизнес ангели, които инвестират в най-интересните нововъзникващи технологични компании на сцената.
Преди десет години в сектора се вливаха предимно средства на инвеститори на дребно, които бяха привлечени от силната еуфория и многобройните първични публични предлагания на онлайн компании.
Технологичната индустрия също се е променила. Благодарение на софтуера с отворен код и бързото развитие на технологиите сега е значително по-евтино да се създаде бизнес в интернет, отколкото преди десет години. В търсене на нов бизнес модел компании като Groupon и Zynga започнаха да създават виртуални пари, които вече им носят солидни печалби.
От фондовете за рисково инвестиране твърдят, че са добре подготвени за пик или спад в технологичния сектор, а силното повишаване на пазарната оценка на някоя компания не винаги означава, че е надценена, стига да има добри фундаментални показатели.