Търговията винаги е била много жизнен и иновативен сектор, давайки начало на нововъведения като лизинг и други гъвкави схеми на разплащане, пазаруване на самообслужване, тематични търговски центрове, клубни клиентски карти, пекарни в супермаркета, търговски обекти в летища и гари, дори съоръжения за водолазно гмуркане в търговските центрове.
Въпреки това, гледайки в бъдещето, следващото поколение от революционни иновации се очаква да дойде главно от електронната търговия, като много от виновниците за него ще бъдат изцяло нови за сектора на търговията.
През следващите пет години традиционните търговци все повече ще си задават въпроса: „Кой ми изяде закуската?“ Отговорът ще бъде: „Екстравагантна група уеб маниаци, които гледат на възможностите за продажба директно на потребителите като на златна мина за бързо забогатяване“, се казва в доклад на консултантската компания за имоти Jones Lang LaSalle (JLL).
Онлайн златна треска
Тези предприемачи ще забогатяват, без да плащат наем на когото и да било. Въпреки липсата на опит в областта на търговията те са заредени с младежки ентусиазъм и се възползват от предимствата на революционна платформа в лицето на интернет, която улесни изключително много достъпа до сектора за предприемачите, както и начина за пазаруване за потребителите.
Тази онлайн златна треска е в разгара си, като все още се намираме в началото на това, което предстои. През 2020 г. пейзажът в търговията ще изглежда по съвсем различен начин от гледна точка на потребителите, отколкото е сега.
Според компанията до края на десетилетието например може да се очаква истинско цунами в сектора на независимите онлайн аптеки. В момента развитието в него е препятствано от многобройни регулаторни пречки, но с покачване на разходите за здравеопазване, малко правителства ще продължават да пречат на „прогреса“ на този сегмент, пише в доклада.
Вече са налице някои основни фактори като застаряващо поколение, което все по-малко ще бъде склонно да си прави труда да посещава лекарския кабинет, за да си взима рецептата. Наред с това в скоро време лекарите ще могат да издават лесно електронни рецепти. Също така много потребители вече без колебание купуват витамини и хранителни добавки по интернет.
Въпреки че регулациите във фармацевтичния сектор засега забавят този ход, то в други области като традиционните книжарници или музикални магазини нещата се развиват много по-бързо и те не могат да оцелеят в сегашния си формат.
Партньор или конкурент?
Предвид растящия брой на онлайн търговци през изминалото десетилетие традиционните търговски вериги, както и собствениците и наемателите на търговски обекти реагираха по един от следните три начина на електронната търговия и уеб базирания маркетинг:
1. Някои от тях възприеха онлайн бизнеса като потенциален, макар и малък и контролируем, конкурент;
2. Други предпочетоха да погледнат на интернет като нов канал за продажби, който може да се интегрира в стратегията им с останалите модели;
3. Трети използваха само комуникационните възможности на интернет, които интегрираха в своята мултимедийна стратегия.
С други думи интернет беше или пренебрегнат, или в последно време смесван с останалите дейности, за да се добие „най-доброто и от двата свята“.
Въпреки това вероятно поради стереотипите, породени от традиционните търговски обекти, малко търговци успяха наистина да се позиционират и да създадат изцяло нов бизнес модел в интернет, смятат от компанията.
Онлайн иновации
Иновациите в интернет търговията следователно дойдоха от друго място.
Да вземем например eBay и начина, по който той революционизира продажбите на търг, достъпа до пазара на стоки втора ръка, излизането на търговците на международните пазари и глобализацията на търговията, въвеждането на сигурни методи на разплащане.
eBay обаче също така експериментира със създаването на онлайн мол, след като подписа договор с модния дизайнер Нарцисо Родригес.
През 2009 г. в eBay са продадени дрехи на стойност 7,1 млрд. долара, като сайтът има достъп до пазар от 90 млн. активни купувачи и продавачи.
Също все по-голяма популярност добиват онлайн модните клубове като Gilt.com, който изисква лична регистрация и предлага на своите членове луксозни, маркови дрехи на промоционални цени. Офертите се обновяват често и всяка разпродажба трае само 36 часа, като цените могат да достигнат 70% от тези в магазина.
Gilt вече има свое приложение за новия компютър iPad, а за първата година от своето създаване през 2008 г. оборотът му нарасна шест пъти. За 2010 г. той гони 500 млн. долара.
Друг пример е Polyvore – наполовина социална мрежа, наполовина клуб за модни стоки. Той събира онлайн дрехи и аксесоари от множество марки. Интересно при него е, че клиентите създават в интернет сами свои модели и стилове, като съчетават наличните на сайта стоки, за които другите потребители могат да гласуват.
Сайтът има 1,5 млн. потребители, от които 200 хил. създават модели. Той е пример за проект на предприемачи извън модния сектор. Сайтът е създаден през 2007 г. от група бивши служители на Yahoo!.
Всичко това показва, че множество от най-показателните примери за иновация в областта на търговията протичат в интернет и биват движени от специалисти и среди, извън този на търговията.
Някои от големите търговски вериги от „старата икономика“ като Virgin Megastore и Waterstones закъсняха да установят своето присъствие онлайн и, макар и не единствено за това, резултатите им бяха засегнати в значителна степен.
Бъдещето?
И така какво можем да очакваме в областта на (електронната) търговия през следващите 10 години?
Според компанията този период ще представлява истинска златна треска за множество предприемачи. Бариерите за влизане в бизнеса стават все по-ниски и много от тези предприемачи ще направят цяло състояние за изключително кратки срокове и то почти без никакъв начален капитал.
Иновациите ще бъдат по отношение на формат, канал, начин на доставка, по отношение на техники за продажба, методи на разплащане, политика на връщане на стоките и др.
В бъдеще ще има все повече примери за продажби, осъществявани в „клубна“ среда между отделните членове, повече търгове за продажба, платформи, предлагащи наемане на стоки, сайтове за луксозни стоки, търговски сайтове (в които потребителите ще купуват на едро и ще продават на дребно), сайтове за размяна на стоки, виртуални магазини и др.
Наред с това ще има все повече сайтове, в чието развитие потребителите ще имат активна роля – от концептуално ниво, през дизайн до крайния продукт и развитието на сайта в бъдеще.
Пример за това е made.com, който излага различни модели мебели, за които потребители гласуват и само онези, които съберат най-много гласове, биват произведени, т.е. потребителите получават само продуктите, които искат, а новите дизайнери получават публичност. Производителите пък могат да пласират цялата си продукция, а търговците продават всичко по поръчка.
В бъдеще иновациите все така се очаква да идват от нови компании, а не от тези, които вече са установени. Например електрическите коли на бъдещето е толкова вероятно да бъдат създадени от производителите на батерии, колкото е вероятно да дойдат и от автомобилните компании. За компаниите за алтернативна енергия е по-вероятно да доминират сектора на възобновяема енергия, отколкото Shell или BP.
Когато се сменя платформата, се сменят и лидерите. Тези, които са вътре в сектора, често се превръщат в аутсайдери и за всички се появяват множество нови възможности.
Дали някои от старите играчи ще могат да постигнат успехите на новите компании? Гледайки напред, може да се каже, че всичко е възможно, но за целта ще бъде необходима на най-високо ниво в компанията силна воля за радикални промени, както и ново поколение от служители.
Като начало търговците могат да започнат да наемат колкото се може повече опитни уеб експерти, които да назначават на ключови позиции в компанията (жокер: не в склада), се казва в доклада.