fallback

Трудни времена за гръцките вериги за електроника у нас

Наскоро гръцката верига за електроника Public реши да се оттегли от България, други нейни конкуренти също изпитват трудности

15:42 | 13.04.10 г.
Автор - снимка
Създател

Българският пазар се оказа сериозно предизвикателство за гръцките вериги за електроника, пише гръцкото издание Naftemporiki.

Това се потвърждава и от решението, обявено наскоро от гръцката верига Public, която реши да се оттегли от българския пазар.

Миналата година стана ясно, че нейният създател и бивш собственик на Germanos - Панос Германос, планира да вложи 50 млн. евро в разширяването на Public.

Тя отвори първия си магазин у нас във Варна, като едва пет месеца по-късно реши да прекрати дейността си поради разочароващи резултати.

Според изданието веригата е вложила около 2 млн. евро в магазина си във Варна, който заработи през ноември.

Нейните планове предвиждаха инвестиции от 10 млн. евро в България през следващите три години. Загубата от затварянето на магазина се изчислява на 1 млн. евро, като решението се аргументира главно с икономическата криза, която засегна значително търсенето от страна на българските потребители, пише изданието.

Засега веригата за електроника Multirama, която „също представлява интересите“ на Германос, не е обявила планове за вероятно затваряне на някой от магазините си у нас. Multirama започна дейността си у нас преди около четири години и в момента има пет магазина в София, Пловдив, Бургас и Плевен.

Public не е единствената

Public не е единствената верига, която усети ефекта на икономическата криза в България. Plesio, за която България бе първата спирка от международната експанзия, миналата година обяви значително понижение на продажбите си.

Според обявена наскоро информация от изпълнителния директор на веригата Гиоргос Герардос икономическата криза е довела до спад от 13% в продажбите на веригата в България през 2009 г., когато те се понижиха до 7,3 млн. евро от 8,4 млн. евро през 2008 г. Миналата година бе първата, която компанията завърши на загуба от началото на своята дейност у нас.

Друга гръцка верига, която имаше планове за разширяване към българския пазар, но след това се отказа от тях, бе Ilektroniki Athinon. Малко преди началото на кризата компанията обяви, че в скоро време ще стъпи на българския пазар, а малко след това ще отвори магазини и в Албания и Македония. Поради негативния икономически климат обаче ограничи разширяването си до Сърбия, където сега има три магазина, и се отказа от пазара в България.

Пазарът на електроника

По данни на изданието пазарът на електроника у нас през 2009 г. е бил на стойност 1,3 млрд. долара. Както показват повечето проучвания обаче миналата година бе една от най-трудните за пазара и продуктите в някои категории, като компютри, видео и аудио техника отчетоха резки спадове. Потребителите пък се пренасочиха към продукти с по-ниски цени. Дори и по време на коледните празници повечето вериги отчетоха спад в продажбите от около 30% в сравнение с предходната година.

В краткосрочен план бъдещето на гръцките вериги за компютри и електроника в България се очаква да остане трудно, сочи изданието. Това показва и първото тримесечие на текущата година, когато повечето от тях регистрираха понижени продажби. Причините са ръст в безработицата, по-ниските заплати и кризата в жилищния пазар.

Пазарът на компютри през 2010 г. се очаква да остане на нива от миналата година – около 730 млн. долара.

През следващите пет години се очаква да настъпи постепенно възстановяване на пазара, особено в сегмента на аудио и видео техника, който към момента представлява около 27% от българския пазар на електроника. Пазарът на мобилни телефони също се очаква да се възстанови, като към момента неговият дял е около 18% от пазара.

Въпреки това 2010 г. се очаква да бъде година на предизвикателства за гръцките вериги за електроника и за другите играчи на пазара в България, пише изданието.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:12 | 14.09.22 г.
fallback