С обявяването на новата си iAd рекламна мрежа за iPhone Apple започна война срещу Google за приходите от мобилни реклами, пише Financial Times.
С тази стъпка Apple навлиза в изконна за Google територия и непосредствено застрашава плановете на своя конкурент за експанзия в бизнеса с мобилни устройства.
Стив Джобс, изпълнителният директор на Apple, заяви, че разработените от Google реклами, базирани на заявки за търсене в интернет, не са бъдещето за мобилните устройства, защото потребителите обикновено прекарват по-голямата част от времето си в използване на отделни приложения, а не в търсене в мрежата.
„При мобилните устройства търсенето не е като на десктоп. Потребителите използват приложения, за да свалят информация от интернет, а не обикновено търсене“, каза Джобс.
Apple ще приложи новата iAd мрежа в своите iPhone, iPod touch и iPad по-късно тази година. През февруари през iPhone и iPod touch минаваха 40 процента от мобилните реклами на една от водещите рекламни мрежи – AdMob – знак за доминантната позиция на софтуерните платформи на Apple на мобилния рекламен пазар.
Чрез iAd, част от новия ъпгрейд на операционната система за мобилните устройства на Apple, компанията ще предлага рекламни пространства в самите приложения, като ще предоставя 60 процента от приходите на рекламодателите.
Напрежението между Apple и Google нараства, откакто Google стъпи на пазара на мобилни телефони с разработката на своята операционна система Android, предназначена за конкурентни на Apple производители на мобилни устройства.
Google обяви през ноември, че купува рекламната мрежа AdMob за 750 милиона долара, но Федералната търговска комисия все още не се е произнесла дали сделката е легитимна.
Apple също се е опитал да купи AdMob, но „Google дойдоха и ни я взеха, защото не искат да я имаме“, каза Джобс.
Вместо AdMob, през януари Apple купи мрежата за мобилни реклами Quattro Wireless за 300 милиона долара. Представянето на iAd вероятно ще е фактор при взимането на решение от страна на антитръстовата администрация във Вашингтон за сделката на Google. Федералната антитръстова комисия разглежда възможността да блокира придобиването на AdMob от Google, въпреки че за момента подобно решение все още не е взето.
Появата на нов основен играч, точно когато Комисията разследва Google за монопол разкрива, че пазарът на мобилни реклами едва прохожда и са възможни значителни промени в динамиката на конкуренцията, каза представител на Google.
Джобс се опита да смекчи опасенията относно амбициите на Apple. По думите му неговата компания е като „дете, изгубено в гората“ и няма никакви планове да се превръща в световна рекламна агенция.
Джобс също обяви, че продажбите на iPad до четвъртък са достигнали 450 000, а свалянията на книги от новата iBooks книжарница - 600 000.