Изминалото десетилетие започна много обещаващо: щатската икономика нарастваше с повече от 6% на година в зората на новото хилядолетие, индексът на американските компании с най-голяма пазарна капитализация Dow Jones IA скочи с 2 300 пункта за една година, а безработицата в САЩ бе на ниво от 4%.
Не след дълго ситуацията се промени коренно – случиха се терористичните атаки през 2001 г., избухнаха две войни, спука се балона в технологичния сектор. И след краткото затишие на икономическия фронт почти не се стигна до колапс на световната финансова система през изминалите две години.
За период, който започна с толкова големи надежди, първото десетилетие на 21 век се оказа голямо разочарование за мнозина, пише Businessweek. Но всяко нещо си има своите изключения. И един от най-ярките примери в това отношение е базираната в Калифорния технологична компания Apple.
Преди десет години Apple е посредствена компания, която по никакъв начин не привлича вниманието на инвеститорите. Тогава нейният основател Стив Джобс отново се завръща в редиците на мениджмънта и последват редица иновативни проекти, някои от които са недооценени за своето време.
В края на 2001 г. 128 хил. души в САЩ имат iPod, но в края на 2008 г. техният брой се е повишил до над 250 хил. Със своите продукти технологичната компания успява най-добре да улови духа на новото време, като iTunes се превръща в най-големия магазин за онлайн продажба на музика в света.
Постепенно музикалната индустрия започва да се върти около продуктите на Apple. През 1999 г потребителите по целия свят са похарчили 39 млрд. долара за музика, предимно на CD. В наши дни това е вече отживелица, като iPod става важна част от социалната и политическата култура.
Президентът на САЩ Барак Обама изуми много дипломати, когато подари iPod на кралицата на Англия през тази година.
След като подчини музикалната индустрия, Apple разтърси и бизнеса на телекомуникационните компании със своя смартфон iPhone. Той позволява на потребителите не само да разговарят и слушат музика, но и да следят времето, да резервират вечери, да четат пресата и да играят игри.
Концепцията на Apple радикално промени очакванията на потребителите за един смартфон. Компании като Nokia, Motorola и Research In Motion се принудиха да се адаптират към идеите на Apple, които включваха използването на сензорен екран в редица мобилни устройства.
Някои анализатори очакват, че растящата популярност на смартфоните ще повтори бума при персоналните компютри от 80-те години на миналия век, от който софтуерната компания Microsoft се възползва най-успешно.
Междувременно собственият персонален компютър на Apple – Mac, увеличи своя пазарен дял до 10%, а продажбите се утроиха от 3,5 млн. устройства през 1999 г. до 10,4 млн. през 2009 г.
Пазарната капитализация на Apple се е увеличила със 720% през последните десет години и достигна 190 млрд. долара на 31 декември. След като успешно се справи с Microsoft , основният конкурент на Apple остава Google, като съперничеството между двете компании се очаква да се изостри през следващите няколко години.
Изумителната трансформация на бизнес на Apple през последните десет години, неговото всеобхватно влияние върху света на медиите и технологиите, съчетано с лидерската позиция на пазара на мобилните технологии, води до едно заключение: изминалото десетилетие може да нарече с основание десетилетието на Apple.