Социалните медии могат коренно да променят сектора на здравеопазването и другите обществени услуги по същия начин, по който обмяната на файлове промени музикалната индустрия. Нарастващата употреба на сайтове като Facebook и Twitter предлага възможност за „преоткриване“ на услугите, пише BBC.
“Това се случи с музиката и туристическата индустрия и ще се случи и с обществените услуги”, казва д-р Пол Ходжкин, организатор на конференция за обществените услуги. „Въпросът е как да се справим с това по ползотворен и продуктивен начин и да не прекараме десетилетия в празни дебати.“
Той е и основател на сайта Patient Opinion, на който пациенти, които са ползвали услугите на общественото здравеопазване във Великобритания, могат да споделят впечатления и критики. Тези коментари се препращат към здравните власти в страната, които могат да ги използват, за да подобрят качеството на услугите.
По думите на Ходжкин навсякъде по мрежата хората говорят за впечатленията си от обществените услуги, а тези впечатления трябва да се взимат предвид.
Д-р Джаймс Мънро, директор на Patient Opinion, казва, че употребата на социални мрежи като Facebook, Twitter и други дискусионни форуми на теория могат да доведат до мащабни промени в настоящите програми за услугите.
„Единствената цел на обществените услуги е да ви предоставят това, от което се нуждаете“, казва той.
Той казва, че за системата са нужни коренни промени, така че отношението към пациентите, което в момента куца, да се превърне в нейното най-голямо предимство.
На конференцията са присъствали редица потребители на обществени услуги, които са били провокирани от тяхното ниско качество и са създали уебсайтове или услуги, насочени към подобряването на услугите.
През 2003 г. Денис Стивънс е създала сайта Enabled by Design, след като е била диагностицирана с множествена склероза, за да споделя с други болни впечатленията си от процеса на лечение и заедно с тях да обсъжда по-ефективни и евтини алтернативи. Сайтът MyPublicServices пък има за цел да гарантира нивото на услугите в старческите домове. Други сайтове са насочени към хора, желаещи да споделят впечатления и идеи за сферата на социалните услуги или за работата на британските следователи.
Според Том Лусмор, директор на сайта 4iP, активните граждани и недоволните потребители могат да се превърнат в основен катализатор за промяна на обществените услуги.
„Организирането на обществените услуги, с помощта на интернет, спрямо нуждите на обществото, а не нуждите на държавата – това е коренната промяна“, казва той.
„Не съм сигурен, че правителството може да се промени тотално от само себе си. Необходими са нуждите на хората, за да наложат тази трансформация“, добавя той.