fallback

Еволюцията на дигиталните медии

Интерактивност и контрол – основни тенденции в развитието на медийното съдържание онлайн

11:44 | 12.10.09 г.
Автор - снимка
Създател

Няколко тенденции характеризират развитието на дигиталните медии и интернет съдържанието като цяло през последните няколко години. Едни от основните сред тях са интерактивността и контролът, който потребителите имат върху своя избор коя медия да използват, смята Храбрен Сукнаич, регионален мениджър за адриатическите пазари и България в Google.

Той припомни, че вече над 1,6 млрд. души, или една четвърт от световното население, използват интернет. Общо 43% от всички потребители използват интернет всеки ден, а 48% от домакинствата в ЕС имат високоскоростен достъп.

Друг фактор, който характеризира развитието на интернет през последните години, е „експлозията на съдържание“, казва той. За пример Сукнаич даде броя на индексираните страници от Google, който през 1999 г. е бил 30 млн. За сравнение днес компанията индексира 300 млрд. страници, което говори за мащаба и темповете на повишение на обема от съдържание в интернет.

Днес в САЩ има също толкова много блогъри, които изкарват прехраната си с писане в интернет, колкото има и адвокати, посочи още Сукнаич.

Наред с тези медии, чието съдържание се създава и управлява от индивидуални автори, традиционните медии също засилват все повече присъствието си в интернет.

Една трета от интернет потребителите във Великобритания казват, че редовно използват интернет, докато гледат телевизия, като други 30% правят това спорадично. В този смисъл за медиите става все по-трудно да привлекат и задържат вниманието на потребителите.

Съществена е и тенденцията към интернет разпространение на новините. Според Сукнаич през следващото десетилетие 50% от медийното съдържание в глобален план ще се разпространява онлайн. В тази връзка той добави, че телевизиите и вестниците няма да умрат, но все повече ще се представят в интернет и ще се стремят да засилват позициите си онлайн.

В същото време е важно да се знае, че „онлайн“ не означава единствено интернет, а също мобилен интернет и медии, както и IPTV и т.н.

За пример може да се посочи разпространението на услугите, които дават достъп до популярни телевизионни предавания онлайн. Статистика сочи, че 23% от британските интернет потребители гледат любимите си предавания именно в интернет. В този смисъл те също гледат телевизионно съдържание, но го гледат онлайн.

Показателна е и популярността на сайтове за видеообмен като YouTube. В момента всяка минута потребителите на YouTube качват в сайта видеосъдържание с продължителност 20 часа.

Като друга основна тенденция се посочва разпространението на мобилния интернет и мобилното съдържание, което все повече се налага като предпочитан канал за разпространение и ползване на информацията. Според Сукнаич 2009 г. бележи повратна точка в развитието на мобилния интернет като медия. Днес има над 4 млрд. мобилни потребители.

Други експерти също обръщат внимание на значението на мобилния интернет. Норм Джонстън, глобален дигитален лидер в Mindshare Worldwide, казва, че на пазари като Китай голям брой потребители започват да ползват интернет директно на мобилен телефон. Вследствие на това в момента една трета от интернет потреблението в Китай идва от мобилни телефони.

По думите на Сукнаич разпространението на мобилните комуникации несъмнено е важен фактор, но всъщност именно приложенията за мобилни телефони са движещата сила за развитието на мобилния интернет като медия.

„Тази екосистема в известен смисъл започна свой собствен живот и (постепенно) стана голяма и жизнена“, казва той, като за пример даде приложението iFood Assistant на Kraft Foods. То представлява мобилна готварска книга, която потребителите могат да използват при пазаруване. Докато се разхождат между щандовете в хранителния магазин, те могат да изберат дадена рецепта от мобилния си телефон и да видят кои продукти е необходимо да купят.

„И „съвсем случайно“ много от тези продукти се оказва, че са произведени от самата Kraft Foods“, коментира Сукнаич.

Приложението предоставя евтин начин на компанията да повиши продажбите си, да наложи марката си и да подобри комуникацията си със своите клиенти. Още по-съществен ефект от него е, че така тя може да събира по лесен начин подробна информация за предпочитанията на клиентите си.

iFood Assistant струва 99 цента за даунлоуд, като за първите три седмици след като излиза на пазара е свален 150 хил. пъти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:31 | 10.09.22 г.
fallback