fallback

Фактори за развитие на електронната търговия

Стойност, доверие и богат избор са трите основни ценности, привличащи потребителите към сайтове за електронна търговия, смятат специалисти

13:54 | 09.10.09 г.
Автор - снимка
Създател

От какво зависи разпространението на електронната търговия на различните пазари? Има ли подходящи и неподходящи продукти за продажба онлайн? Как се печели доверието на потребителите? На тези въпроси се опитаха да отговорят участниците в дискусия, посветена на електронната търговия, по време на изложението за интернет маркетинг и бизнес Webit, което се проведе с медийното партньорство на Investor.bg.

По мнението на Прземек Плута, мениджър на PayPal за Полша, регионът на Централна и Източна Европа (ЦИЕ) има значителен потенциал за развитие на електронната търговия. Една от предпоставките за това е разпространението на онлайн разплащанията. Той уточни, че PayPal има 700 хил. потребители в региона, като техният брой се увеличава с бързи темпове. Услугата все още не е налична за България, но по думите му „е въпрос на време“ компанията да стартира дейност и на българския пазар.

Плута обясни, че въпреки че компанията не присъства директно у нас, има редица начини български предприемачи и търговци да си партнират с PayPal, например като интегрират модул за разплащане на своите сайтове.

Алекс Маркс, директор Международен бизнес маркетинг в eBay, каза, че пазари като България и Румъния се намират в по-добра позиция за развитието на електронната търговия в момента, отколкото пазарите от Западна Европа са се намирали в началото. Това е така, защото у нас в момента интернет пазарът и инфраструктурата са налице, потребителите са до голяма степен свикнали да търсят и да ползват различни услуги онлайн. Предвид тези предпоставки търговците по-лесно ще започнат да инвестират и в своята дейност извън търговските улици, коментира той.

Плута каза, че когато PayPal е стартирал дейността си в Полша за услугата е имало вече търсене във връзка с трансграничната електронна търговия. Редица поляци са купували онлайн продукти във Великобритания и другите западни пазари, но наред с това е имало и много полски компании, които са започнали да продават продуктите си на международния пазар.

Според Маркс има три фундаментални фактора, които привличат потребителите и им дават сигурност при използването на сайтове като eBay: стойност, доверие и богат избор.

Според него няма продукти, разрешени за продажба извън интернет, които да не са подходящи и за продажна онлайн. „Ако хората купуват в eBay книги и дрехи, защо да не купуват и жилища“, коментира той. Сред най-популярните продукти, купувани в сайта, са облекло, книги, дамски обувки, мобилни телефони и др.

Въпреки това от развитието на търговията в страни като Великобритания и Германия може да се съди, че процесът на разпространение на подобни електронни услуги протича много бавно.

Също така степента на доверие варира в зависимост от редица предпоставки като възрастова група на потребителите, местонахождение и др.

Лекторите дадоха пример с Испания, в която са налице редица условия за развитие на търговията – интернет проникването е високо, потребителите знаят английски и разполагат с достатъчно приходи, но все пак електронната търговия е сравнително по-слабо развита.

Друг фактор е процесът на доставка на закупените продукт и – колкото бързо, сигурно и евтино може да бъде осъществяван той. Това също зависи от различни фактори като конкретен пазар или пазари, срокове и др.

Маркс даде пример с eBay и факта, че две седмици преди Коледа търговията на сайта бележи рязък спад, единствената причина за който е опасението на купувачите, че покупките им няма да бъдат доставени навреме за Коледа.

Той е на мнение, че електронната търговия няма да измести тази в магазините и не трябва да се очаква, че двете работят в противовес една с друга. По думите му много търговци във Великобритания използват своите онлайн магазини, за да продават стоки с намалени цени, които не могат да продадат в офлайн магазините си.

Още от Webit:

България - едва 0,1% от интернет картата на Европа, но с обещание за ръст

Защо сме в интернет?

Колко голям е потенциалът на дигиталната реклама?

А. Бьорде: Не се страхувайте от мобилната реклама

Как търсим в интернет?

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:28 | 14.09.22 г.
fallback