През последните няколко години интернет окончателно се наложи като основен източник, от който получаваме информация и новини. По последни данни броят на интернет потребителите в света вече достига 1,6 млрд. души, или една четвърт от световното население.
Според Андрю Брадфорд, директор Стратегия и проучване за ЕС в AOL Advertising, търсенето онлайн е една от четирите основни причини за това потребителите да ползват интернет.
Очаква се през 2012 г. потребителите да прекарват в интернет средно по 32 часа месечно в сравнение с 11 часа през 2003 г. Това каза Андрю Позниак, ръководител на сектори Туризъм и Търговия за развиващите се пазари в Google, по време на изложението за интернет маркетинг и бизнес Webit, което се проведе с медийното партньорство на Investor.bg.
Позниак очерта основния модел на поведение на интернет потребителите, които търсят информация и искат да закупят даден продукт онлайн.
Според анализ на компанията голяма част от потребителите започват процеса на търсене, без да имат ясна представа какво търсят, като крайният им изборът се формира до голяма степен на базата на информацията, която намират онлайн. В повечето случаи благодарение на тази информация те решават какво, как и кога да закупят.
Позниак каза, че поведението на потребителите при търсене е сложно, лично и се характеризира с повтаряемост. Те осъществяват множество търсения в процеса на избор на най-подходящия за тях продукт.
Андрю Позниак даде пример с произволно избран клиент на британски туристически портал, който се спрял на него след редица търсения и посещения на различни сайтове. Въпреки окончателния си избор клиентът направил седем посещения на сайта на компанията, преди да осъществи покупката.
Подобно е поведението на потребителите при повечето покупки. Тези от тях, които искат да закупят мобилен телефон през интернет например, правят средно 8,5 търсения преди самата покупка.
Проучване на Google сочи, че в момента, в който започват търсенето, 52% от потребителите, които планират покупка на кола в интенет, не са решили какъв вид кола искат да купят. Общо 62% от тях започват търсенето без да знаят каква марка търсят, а 69% не са взели решение относно модела.
Това е валидно и за други сектори. Позниак каза, че от интернет потребителите на онлайн туристически услуги 75% имат представа къде искат да пътуват в момента, в който започват да търсят информация за организиране на пътуването. Това означава, че останалите влизат в интернет просто с идеята, че искат да пътуват някъде и оставят изборът им да бъде повлиян изцяло от информацията, която тепърва ще намерят.
Общо 44% от потребителите имат представа кои конкретни дати искат да пътуват, а само 22% са решили каква цена са готови да платят. На фона на това едва 8% са наясно коя авиокомпания искат да използват още преди да започнат търсенето.
Интересен е фактът, че 55% от потребителите, които започват да търсят информация, имайки предвид дадена марка, в крайна сметка избират друга марка в процеса на търсене.
Всичко това показва, че за търговците и компаниите има огромни възможности за комуникация на марките и продуктите и за привличане на потребители, които са отворени да изследват и експериментират с нови предложения, ако последните са поднесени по подходящ начин.
Според Позниак 67% от търсенията в интернет са директно повлияни от офлайн информационни канали. Общо 37% от тях са повлияни от телевизията, 30% - от вестниците, 39% от информация, чута по радиото и 29% - от информация, която се разпространява от уста на уста. Това означава, че въпреки че хората все още използват до голяма степен офлайн източници, голяма част от тях продължават да търсят информация в интернет, която в много случаи влияе на техния избор за покупка.
По отношение на рецесията той коментира, че въпреки икономическия спад търсенето в интернет се е увеличило. Увеличили са се също и предложенията от страна на компаниите. Броят на интернет търсенията в Google в света се е повишил с 41% до 113 млрд. през юли тази година спрямо същия месец на миналата. Специално за България ръстът в търсенията за 12-те месеца до август е 52%.
Той обобщи, че когато на потребителите им бъдат предоставени съответните стимули, не е трудно да бъдат убедени да правят покупки. Позниак добави, че активността на клиентите онлайн е продължила да расте по време на рецесията за разлика от спада в магазините на компаниите.
На въпрос на Investor.bg как кризата е засегнала дейността на компанията Позниак отговори, че както всяка друга компания Google е започнал да търси начини за оптимизиране на разходите си. След бързия ръст на дейността и броя служители от предходните години групата е трябвало да предприема мащабни съкращения, като сега се очаква отново да започне да наема служители.
Още от Webit:
България - едва 0,1% от интернет картата на Европа, но с обещание за ръст