fallback

Онлайн образованието расте в очакване на иновации

Програмите за образование в интернет обаче още търсят най-добрата си форма

15:43 | 02.10.09 г.

Секторът на онлайн образованието в САЩ расте бързо – с 13% миналата година и с по 20% през предишните години. Почти всеки четвърти студент в страната взема онлайн курсове в колежа спрямо един от всеки 10 през 2002 г. Два милиона студенти, повечето по-възрастни от традиционната университетска възраст от 18-22 години, вземат всичките си курсове онлайн, а още два милиона - по един или два курса, пише Ройтерс.

Президентът Барак Обама обеща 500 млн. долара за онлайн курсове и материали като част от мащабен план, насочен към разширяване на достъпа до колеж.

29% от пълнолетните американци имат диплома от колеж, което е по-малко от много други развити страни. Едва около 40% от американците, които започват колеж, го завършват. Цената на висшето образование в Щатите, която нараства средно с 8% на година, допринася за големия дял студенти, които прекъсват образованието.

„Твърде много хора изпадат от пътя към образованието. Това е тъжно не само за студентите, това е загуба за икономиката и страната“, заяви наскоро в своя реч Обама.

Джеф Конлън, изпълнителен директор на Kaplan Higher Education, която има около 59 хил. онлайн студенти, обяснява, че традиционните колежи не могат да изпълнят целите на Обама за висшето образование.

„Обама иска да станем първи до 2020 г. За да направим това, дотогава трябва да имаме 63 млн. души, завършили колеж. На системата за висше образование обаче, в този вид, няма да й достигнат 16 млн. дипломи. Системата няма капацитет“.

Поддръжниците на онлайн образованието цитират скорошно проучване на щатското министерство на образованието, според което учебните занятия се възприемат онлайн по-добре, отколкото материала, представен на живо.

Сред сериозните поддръжници на онлайн образованието е University of Phoenix, подразделение на Apollo Group Inc, където приемът се е повишил с 22% до 420 700 студенти през тримесечието до края на май, а приходите са нараснали с 26%.

Както Kaplan, което е подразделение на Washington Post Co, така и Phoenix са акредитирани университети. Работодателите все повече възприемат онлайн дипломите като равностойни на получените по традиционния начин, казват експерти. Някои мениджъри дори са на мнение, че студентите, които са завършили онлайн, като същевременно са работили, вероятно са по-дисциплинирани и целенасочени.

Онлайн образование, но под каква форма?

Интересът към онлайн образование може да е достигнал ниво, на което засега се задържа в очакване на иновации, които да го променят, така че да не прилича на екранна имитация на традиционното обучение, казва Ричард Гарет от бостънската консултантска компания Eduventures Inc.

„Все още сме в доста начален етап“, отбелязва той, като допълва, че в преподаването рядко се използва видео или други технологични иновации.

„Дали ще бъдат игри? Или симулации? Дали ще бъдат социални мрежи? Дали ще е нещо, което още не сме срещали?“ размишлява той.

Никой не е измислил още как желаещите да станат медицински сестри например могат да се учат да вземат кръв онлайн, казва Конлън. Има обаче виртуални лаборатории, където бъдещи химици могат да правят експерименти, които иначе биха били твърде опасни или твърде скъпи в реалния свят.

Повечето онлайн курсове се насочени към професионални обучения като бизнес, право или грижи за здравето. Студентите, които трябва да се упражнят реално в нещо, посещават базите на Kaplan или на партньорите.

Повечето групи в Kaplan са ограничени до 25 студенти, за да не се претоварва комуникацията. Онлайн някои студенти, които иначе биха били твърде срамежливи да говорят в учебно заведение, често се изразяват спокойно.

Цената за диплома от четиригодишен колеж в Kaplan е около 65 хил. долара в сравнение със 150 хил. или повече в частен колеж. Има осигурен достъп до онлайн библиотека от University of Alabama в Хънтсвил.

Близо половината от 4500 американски колежи и университети вече имат онлайн програми. Някои се оказват толкова популярни, че се е наложило да бъде ограничено записването за онлайн обучение, защото намалява редиците на кандидатите за традиционно обучение, казва Джеф Сийман, който е бил ръководител на проучване по темата на Sloan Consortium.

Онлайн образованието започва да прониква и в американските училища, като 1 млн. ученици от основни училища и гимназии, или общо около 4% от всички, учат онлайн. Някои учат от вкъщи, други живеят в изолирани райони, трети вземат поправителни изпити или курсове, които не се предлагат в тяхното училище.

Растящата тенденция да се „ходи“ на онлайн училище притеснява хора като Лори Фендрих, която публикува отговор на статия по темата в Washington Post.

„Ако искаме децата ни да стигнат дотам, че да стоят сами в малки стаички, втренчени в монитора, докато станат на 18 или 20 години, вместо да общуват с хора в реалния свят, мислейки по начин, който трансформира мислите в частици информация... да вземем направо да ги сложим в удобни малки пашкули в домовете им от, да речем например, 7-годишна възраст“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:33 | 12.09.22 г.
fallback