Microsoft и Yahoo се прицелиха високо с обявеното преди дни партньорство при онлайн търсенето, но 10-годишното споразумение е изпълнено с опасности, предупреждават анализатори.
В сряда двете компании постигнаха споразумение, съгласно което търсачката Bing на Microsoft ще бъде комбинирана с подразделението на Yahoo за реклама при търсене. Или както накратко обобщиха от Microsoft, Microsoft вече ще движи търсенето на Yahoo!, докато Yahoo! ще стане „ексклузивната световна продажна сила“ за двете компании при платената реклама при търсене. Съвместните усилия имат за цел да конкурират успешно Google на пазара на реклама при търсене в интернет.
Сделката е обнадеждаващ признак, че Стив Балмър и Карол Барц се справят добре с управлението съответно на Microsoft и на Yahoo, смята Чарлс Кинг, създател на анализаторската компания в сектора на информационните технологии Pund-IT.
„Оптимист съм за Балмър и Барц. И двамата осъзнават, че за да оцелеят, компаниите им трябва да се държат като акули. Трябва да продължат да се движат“, коментира той, цитиран от V3.co.uk. „Понякога е по-важно просто да се движиш, без значение от дестинацията, особено ако по петите ви е крокодил“.
Според Кинг има възможности и за двете компании да навлязат в области, където Google все още е слаб, като рекламата за малкия и среден бизнес и локални новини.
Въпреки това обаче е възможно пред двете компании да има опасни клопки. Анализаторът Грег Стърлинг от Sterling Market Intelligence споделя в блога си, че давайки голяма част от бизнеса си на Microsoft, Yahoo рискува да види как голяма част от инфраструктурата му изчезва и да загуби ключови служители и собственост по време на споразумението.
„Ако Yahoo не иска да се говори за компанията изцяло в минало време в историята на интернет търсенето, ще трябва да задържи добри хора, които могат да вършат работата, и да предостави различно преживяване от това при Google и Bing“, пише Стърлинг.
„Ако не, Yahoo ще се превърне в AOL или Ask - компании, които навремето полагаха енергични усилия в сектора на търсенето, но се отказаха и преминаха в поддържащ режим“.
Продължаващото развитие на интернет също може да окаже драматичен ефект върху съвместното усилие на двете компании. Кинг посочва, че след като партньорството започне в действителност (като към момента това е определено за някакъв момент през 2012 г.), пазарът на реклама при онлайн търсенето може да е тръгнал в различна посока. Така до времето, когато изтече 10-годишният срок на сделката, мрежата може да бъде напълно различна.
Рекламният пазар при търсене в интернет е само част от онлайн рекламата, която пък е малка част от общия рекламен бизнес, припомня Кинг, като не пропуска да подчертае и променливата природа на интернет, където компаниите и форматите се сменят бързо.
„Едно от интересните неща за интернет е колко гъвкава инфраструктура се оказа той. Ако се върнете 10 години назад, тогава хората залагаха много на порталите, а след това се пренасочиха към търсачките. Мисля, че все още сме в процес на осъзнаване на това“.