Риалити шоутата са най-успешно изнасяните европейски телевизионни програми, особено към САЩ, показва проучване, цитирано от Euobserver.
Независимото изследване, проведено по поръчка на Европейската комисия, установява обаче, че традиционният „дефицит в търговския баланс на тв програмите между Европа и останалия свят” е все още налице.
„Почти всички европейски телевизии са купили известни американски програми, както тв сериали, така и холивудски продукции”, като все повече се увеличава и вносът от Азия, се казва в доклада.
Изследването установява обаче, че през последните няколко години износът на европейски програми се е засилил по отношение както на броя програми, търгувани в рамките на Европейския съюз, така и извън него.
Редица европейски тв формати, основно от Великобритания и Холандия, са били изнесени за САЩ.
Предавания като Survivor, продуциран от британско-шведската компания Planet 24, Big Brother на холандската Endemol и британският Pop Idol са добили значителна популярност сред американските зрители.
Друг известни програми, които се изнасят, са комедийният сериал на BBC The Office и шоуто Dancing with the Stars.
Резултатите от проучването сочат също, че програмите и филмите, произведени в Европа, са все по-атрактивни за европейската публика.
През 2007 г. програмите, продуцирани в Европа, са формирали 74 на сто от времето, което европейските граждани са прекарвали пред телевизорите си, като този процент е дори по-висок (75,5%) през най-гледаното време - между 18 и 23 часа.
Европейците са посветили освен това 33,4% от времето си за гледане на независими европейски продукции.
Според правилата на ЕС, по-голямата част от програмите, които се излъчват по европейските тв канали, трябва да са европейски продукции.
Понастоящем определени канали в осем страни членки на ЕС - Белгия, Естония, Ирландия, Италия, Румъния, Швеция и Великобритания, все още не съблюдават тези изисквания и европейските продукции формират по-малко от 50 на сто от техните програми.