Белязаното от несигурност и липса на доверие в икономиката първо тримесечие на 2009 удари с пълна сила и сектора на мобилните телефони, където се отчита почти 10% спад на продажбите за периода на годишна база.
Според разпространените днес данни на изследователската компания Gartner понижението на продажбите за тримесечието възлиза на 9,4 на сто, което е най-резкият спад от 2001 г. – годината, понесла последствията от спукването на интернет балона и на атентатите от 11 септември.
Този път обаче динамизмът на азиатската икономика не е помогнал много на сектора. Броят на продадените телефони по света през януари, февруари и март се срива до 269,12 млн., а обемът на запасите нараства.
От Gartner не предвиждат подобрение през второто тримесечие и очакват спад от около 4 на сто за цялата 2009 г. През 2008 бяха продадени общо 1,18 млн. мобилни телефона.
Представителите на сектор също не са оптимисти. Nokia например ревизира в низходяща посока очакванията си за годишни продажби до спад от 10%. Това е третият път от края на миналата година, в който финландският гигант преразглежда прогнозите си. През миналата година компанията беше отговорна за над една трета от глобалните продажби в сектора, постигайки 39% пазарен дял. Към края на първото тримесечие Nokia е с дял от 36,2 на сто.
Каква е картината за лидерите по продажби към края на март 2009 (брой продадени телефона):
компания | продажби 1-во тримесечие 2009 | пазарен дял | продажби 1-во тримесечие 2008 | пазарен дял |
Nokia | 97,398 млн. | 36,2% | 115,19 млн. | 39,1% |
Samsung | 51,38 млн. | 19,1% | 42,37 млн. | 14,4% |
LG | 26,55 млн. | 9,9% | 23,65 млн. | 8% |
Motorola | 16,587 млн. | 6,2% | 29,88 млн. | 10,2% |
Sony Еricsson | 14,47 млн. | 5,4% | 22,06 млн. | 7,5% |
Надеждата за „мобилните” производители са смартфоните. Неведнъж споменаван, сега този фактор изглежда още по-важен от преди. Към края на първото тримесечие продажбите на такива устройства са нараснали с 13% на годишна база до над 36 млн. броя.