Пазарите от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) са все по-привлекателни за международните инвеститори в производствени услуги за електроника (които включват разработка, проектиране, производство, дистрибуция, следпродажбени услуги и поддръжка на електроника, бел.ред.), сочи анализ на консултантската Frost & Sullivan.
Проучването посочва, че инвеститорите демонстрират нараснал интерес към развиващи се икономики като България, Румъния, Словакия, Естония, Литва, Беларус и Турция.
Според него обемът на пазара на електроника в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) през 2008 г. е бил 10 млрд. долара, като до 2013 г. той се очаква да достигне 21,1 млрд. долара.
Инвеститорите вече не се ограничават единствено до пазарите в Азия, тъй като Източна Европа, със своя впечатляващ БВП, ниска инфлация и нарастващо население, се появява на сцената като благоприятна за инвестиции дестинация, се казва в проучването.
Според компанията пазарите от ЦИЕ предлагат квалифицирана работна ръка, както и възможността за следпродажбено обслужване на клиенти, което също демонстрира техния потенциал.
Водещи глобални производители на домакински уреди вече имат производствени бази в Полша, а някои от най-големите производители на електроника са направили инвестиции в Чехия и Унгария.
„Глобализацията на много компании променя облика на пазара на производствени услуги за електроника, който преминава през мащабна промяна, при която проектирането и разработката на продукта се отделят от производствения процес“, казва Янани Санкаран, анализатор във Frost & Sullivan. „Пазарът на производство на електроника в Източна Европа представлява над 50% от целия пазар на услуги за производство на електроника в Европа, като се очаква да нарасне още повече с увеличаването на броя на производителите в региона.“
Въпреки че пазарните участници имат причини за притеснения за перспективите за развитие доставчиците на услуги за производство на електроника са изправени пред проблеми с инвестиционните капитали. Те не можаха да се възползват от пазара в ЦИЕ толкова успешно както от този в Западна Европа, казват от компанията. Създаването на производствени съоръжения изисква значителни инвестиции, които се осъществяват трудно при сегашните икономически условия.
Правителствата в държавите от региона също помагат за развитието на пазара чрез създаването на специални икономически зони, предоставянето на данъчни стимули и др.