fallback

Кунева: Потенциалът на трансграничната онлайн търговия още не е реализиран

Общо 91% от онлайн сделките в България са в пределите на страната, 7% - с друга страна членка на ЕС

17:58 | 20.03.09 г.

Все още не е достигната пълна реализация на трансграничната онлайн търговия, показа доклад на Европейската комисия, представен от еврокомисаря по въпросите на защитата на потребителите Меглена Кунева на конференция под надслова „Съвременният потребител в дигиталния свят“. 

В резултат на това се получава разлика между пазаруването онлайн от национални сайтове и пазаруването от интернет доставчици на други страни, коментира Кунева.

„А ние твърдим, че имаме общ пазар. Не, аз не смятам, че това се е случило за гражданите, аз не смятам, че има общ пазар за потребителите“, заяви еврокомисарят.

Анализ на Европейската комисия (ЕК) установява, че има редица практически и регулаторни пречки онлайн за търговците, които биха искали единен европейски пазар. Сред бариерите, които комисията ще се стреми да премахне, са срокът, в който можем да откажем една покупка и гаранционните срокове, които са еднакво неясни както за купувачи, така и за търговците, добавя тя.

В България 7% от онлайн сделките за 2008 г. са с друга страна от ЕС, докато 91% са в пределите на страната, стана ясно в презентацията на Дейвид Меър, директор на отдел, DG SANCO (Генерална дирекция по здравеопазване и потребителски въпроси към Европейската комисия).

Средно за ЕС 75% от онлайн продажбите през 2008 г. се реализират в рамките на съответната страна членка, 8% са с една или две други държави от Евросъюза, 6% са с три до пет други членки, а 7% - с шест или повече.

От друга страна, докладът на ЕК за електронната търговия показва положителни тенденции в развитието на онлайн търговията. Данните от него сочат, че 74% от хората базират изобщо решението си за покупка на информацията, която получават от интернет. През миналата година 60% от европейците, които имат достъп до интернет в домовете си, са правили съпоставка между цени на предлагани в интернет стоки и услуги.

Причините за пазаруване по интернет са три: някои продукти могат да бъдат закупени само по интернет – електроника, книги на чужди езици, билети за културни събития и други; потребителите търсят по-голям избор на стоки и цени; закупуване на туристически продукти – пакетни пътувания и транспортни билети.

По отношение на няколко групи стоки и услуги 12-14% от европейските граждани имат нагласа за закупуване онлайн предимно на електроника, туристически пътувания, дрехи и обувки. За България този процент е 4 и то предимно за закупуване на автомобили, коментира Кунева.

Удовлетвореността от пазаруването в интернет също не е достатъчно висока, смята Кунева. В ЕС от 17 до 19 на сто от хората са доволни от покупката, а в България - от 10 до 15%. Недоволните от онлайн покупка в ЕС са 40%, а в България са от 55 до 60%.

Средно 38% от потребителите в Евроблока използват интернет, за да сравнят цените, докато в България това са около 30%.

„Толкова ли сме богати!“ е реакцията на Кунева по отношение на горепосочените данни.

Същевременно най-много хора не биха използвали интернет за сравняване на цените за дрехи и обувки - за ЕС това са 83%, а за България - 92%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:52 | 28.08.22 г.
fallback