fallback

Готови сме за бум на мобилния интернет

Според анализаторите вече са налице необходимите предпоставки у нас за бурно развитие на сегмента

12:31 | 20.11.08 г.

„Мобилният интернет все още не е индустрия и не е реализирал напълно потенциала си. Според мен вече сме готови за бум на сегмента“, каза Джон Гол, програмен директор Телекомуникации в анализаторската компания IDC Cema по време на семинар за мобилните услуги.

Според Гол очакванията за бурно развитие се дължат на наличието на необходимата „екосистема“. Той направи аналогия с развитието на интернет преди време, когато беше налична огромна „екосистема“ - компютри, модеми, мрежи – преди да настъпи бумът.

Изборът на подходящия момент за навлизането на дадена технология е ключов, обясни Гол. Той даде пример със Западна Европа, която според него е подранила с въвеждането на някои модерни технологии в телекомуникациите.

За да се възползват от иновативните мобилни услуги, мобилните оператори трябва да се фокусират върху силните си страни и да търсят партньорства с доставчиците на различни услуги и съдържание.

Примери за софтуерни мобилни услуги са уебсайт (програмиран за ползване на телефон), multiplayer-игри (с много играчи), социални мрежи, услуги, които се базират на локация, мобилна търговия, платформи за обучение и др., обясни Петър Леви, програмист от Blue Edge България.

Бизнес моделите, които могат да се използват за генериране на приходи от тези услуги, са: абонамент, реклама, комбинация от безплатна базова услуга и платена премиум-услуга или безплатна базова услуга и платени ресурси, лицензиране и споделяне на приходите между две или повече компании.

Приходите от пренос на глас за мобилните оператори в Западна Европа вече са в застой, дори има тенденция към спад. В България от компанията прогнозират ръстът да продължи още няколко години, но след това също ще настъпи застой.

Мобилната индустрия прави редица опити, за да избегне този спад, посочи Джон Гол. Много от тях са по-скоро разочароващи, защото не успяха да привлекат планирания интерес, допълни той. За пример бяха дадени WAP, MMS и провеждането на видеоразговори. Според Гол основната причина за нереализиране на амбициите в тези сегменти е, че „екосистемата“ не е била готова.

3G абонатите в Западна Европа ще надхвърлят 70% от общите мобилни абонати през 2012 г., прогнозират от IDC. За Централна и Източна Европа очакванията са този дял да достигне 20%.

„Приемете, че пазарът ще се промени драстично. Той вече се променя, макар че преходът няма да стане бързо“, завърши Гол.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:11 | 02.09.22 г.
fallback