Маркетингът не може да е традиционен, ако иска да е ефективен. Стандартните идеи отдавна вече не работят, каза по време на уеб семинар, съпътстващ конкурса "БГ Сайт", Жанет Найденова, маркетолог и управител на консултантската фирма “JNN Консулт”.
„Герила маркетингът” (guerrilla marketing) е термин, създаден да опише именно нестандартния, неконвенционален подход при реклама, който се прави с ограничен бюджет, като се разчита на време, енергия и въображение вместо на голям рекламен бюджет, поясни Найденова.
По думите й guerrilla marketing неправилно се превежда като партизански маркетинг (от англ. guerrilla – партизанин). Терминът е създаден от Джей Конрад Левинсън през 1984 г.
„Герила маркетингът” е 50% мислене в областта на психологията на потребителите и 50% действие, обясни Найденова и изброи редица разлики спрямо класическия маркетинг:
- Вместо да инвестира само пари, герила маркетингът инвестира време, енергия и въображение. - Вместо предположения, използва познанието на човешката природа. - Вместо да се концентрира върху генериране на трафик или кликове, се интересува единствено от печалбата. - Вместо да е ориентиран към големи фирми с неограничени бюджети, е насочен към малкия и средния бизнес. - Стреми се не към голяма група от хора, а към отделната личност. - Обръща голямо внимание на детайлите. - Вместо да расте линейно, расте геометрично.
70% от загубите в бизнеса са заради игнориране на съществуващи клиенти, каза Найденова. „Герила маркетингът” се фокусира именно върху дълготрайна комуникация с клиентите. Според нея 60% от усилията в маркетинга трябва да се насочват към съществуващите клиенти, 30% към нови и 10% към PR.
„Има два типа търговци – хънтъри и фармъри. Хънтърите преследват нови клиенти, докато фармърите поддържат отношенията със съществуващи клиенти. Всеки отдел продажби се нуждае и от двата типа”, каза още Найденова. По думите й при герила маркетинга не е важно да се продаде на всяка цена при първия контакт, а да се създаде добронамерено отношение към продукта или услугата.
Още от уеб семинара: В България има само 25-30 корпоративни блога