Притесненията от рецесия и обсъждания на Световния икономически форум в Давос край на глобализацията не са спирачка пред компаниите от България и от цял свят, които планират значителни инвестиции в дигитални технологии, за да постигнат до нови пазари. Това разкрива годишно глобално проучване сред 2900 ИТ лидери, направено от Equinix.
Според проучването сегашните предизвикателства пред бизнеса не карат фирмите да мислят за затваряне.
72% от участвалите в проучването в световен план казват, че компаниите им планират да навлязат на нова територия в следващата година. 31% ще заложат на нов град, 33 на сто – на нова държава, а 38% - на нов регион. От анкетираните ИТ мениджъри в България цели 59% казват, че планират навлизане на нови пазари. 26% се насочват към нов град, а 15% - към нов регион.
Респондентите от Европа, Близкия Изток и Африка като цяло са по-предпазливи спрямо останалите в глобален мащаб. 59% планират да стъпят на нови пазари в следващите 12 месеца, докато същото споделят 82% от фирмите от Азиатско-Тихоокеанския регион както и 78% от тези от Северна, Централна и Южна Америка.
Какво може да повлияе негативно на растежа?
Проучването разкрива, че 59% от ИТ лидерите по света и 45% от тези от България твърдят, че бизнесът им е бил засегнат от прекъсванията във веригите на доставките. 58% от участниците от цял свят и 43 на сто от тези от България казват, че продължаващата криза чиповете може да бъде заплаха за бизнеса.
Именно предизвикателствата с веригата на доставките са причина компаниите да заложат на повече виртуализация. Компаниите подкрепят желанието си за растеж с планове за големи инвестиции в дигитална инфраструктура. 47 на сто от анкетираните по света планират да достигнат виртуално до нови пазари, като за целта ще използват облачни решения. 26 на сто смятат да наемат физически сървъри (bare metal). За България тези дялове са по-ниски, съответно 37% и 12%.
Едва 11% от респондентите у нас и 47% по света очакват повишения на разходите си за независими решения за колокация, с което да постигнат планирания ръст на дигиталните внедрявания. 59 на сто пък казват, че възнамеряват да увеличат инвестициите си в услуги за взаимосвързаност. Това пък е част от плановете за постигане на напредък в дигиталната трансформация и изграждането на устойчивост. Делът за България обаче е само 22%.
Влиянието на Covid-19
Значително влияние върху дигиталните стратегии на бизнеса продължава да има пандемията, въпреки че ефектът върху бизнеса у нас е намалял. 52% от ИТ лидерите в света и 38% от тези в България ускоряват дигиталното развитие на компанията си именно заради Covid-19. Над половината от респонентите по света казват, че бюджетите им за информационни технологии са се увеличили като следствие от пандемията. У нас само 28% от анкетираните са на същото мнение. По-малка е разликата между света (61%) и България (49%) що се отнася до онези, които вярват, че въведените по време на пандемията технологични промени и направените инвестиции ще се задържат и в бъдеще.
Ключови нужди
Предвид все по-голямата несигурност на пазара и увеличаващите се заплахи в глобален мащаб за бизнеса е особено важно тези териториални разширения да бъдат подкрепени от стабилни дигитални модели. 85% от анкетираните в света и 81% от тези в България са категорични, че основен приоритет за тях е засилването на киберсигурността. Регулаторната съвместимост с разпоредбите на съответния местен пазар са ключови за 84% от ИТ мениджърите по света, както и за 86% от тези у нас. 83% от анкетираните в България и същият дял в света смятат, че бизнесът им се нуждае от това да бъде устойчив в бъдеще.
Като най-големи заплахи за бизнеса компаниите по света отбелязват кибератаките, пробивите в сигурността и изтичането на данни.
Българските планове
Половината от анкетираните български ИТ мениджъри твърдят, че компаниите им планират да прехвърлят повече бизнес функции към облака. 38% от тях пък планират да изместят повече ключови приложения. Доминиращи са хибридните облачни решения. Те са предпочитани от 38% от респондентите от България. Също толкова обаче са фирмите, които ползват само един доставчик на облачни решения или изобщо не разчитат на такъв.
За 84% от българските респонденти приоритет е подобряването на клиентския опит, а 72% от компаниите казват, че обръщането на внимание на този въпрос е от съществено значение за трансформацията на бизнеса и задържането на екипа.
Същевременно редица ИТ лидери у нас се опитват да открият начин да подсигурят бизнеса си в бъдеще. За целта те се насочват към развиващи се технологии като интернет на нещата, Web3 и петото поколение мобилни мрежи. 52% от анкетираните в България споделят, че се насочват към бизнес модела XaaS (всичко като услуга). Основните причини за това са гъвкавостта, опростяването на ИТ инфраструктурата и по-добрия клиентски опит.
Устойчивостта на ИТ инфраструктурата също остава във фокуса на българския бизнес. 43% от респодентите посочват, че измерват и активно се опитват да ограничат влиянието на ИТ оборудването им върху околната среда. За 54% устойчивостта е сред основните стимули в организацията, а компаниите са ангажирани с конкретни цели.