Преди десет години, на 18 май 2012 г., Марк Зукърбърг направи Facebook публична компания, като проведе най-голямото първично публично предлагане (IPO) в историята на технологиите по това време.
Общо 567 млн. акции се продадоха на средна цена от 38 долара на акция, с което беше надминат рекорда за най-силен първи търговски ден, поставен от General Motors през 2010 г. с около 120 млн. акции, според данни на CNN.
Сега компанията на Зукърбърг се нарича Meta и акциите ѝ се търгуват по около 200 долара за брой.
Как се съпоставят печалбите от инвестиция в Meta спрямо големите ѝ технологични конкуренти и кои са най-печелившите акции в последните 10 години – обобщава Statista на базата на данни на Yahoo Finance.
Инвестицията в Amazon би се изплатила най-силно, когато се сравняват цените от днес и преди десет години. Ако сте инвестирали 1 000 долара в акции на Amazon преди 10 години, сега бихте имали 10 149 долара.
На второ място е Microsoft, която стана публична през 1986 г. и щеше да осигури на инвеститорите 8 798 долара сега, ако преди 10 години са инвестирали 1 000 долара в компанията.
Meta, от друга страна, е на последно място с генерирани 5 264 долара за 1 000 долара инвестиция.
Въпреки че колебанията в цените на технологичните акции не са необичайни, този сектор отбелязва големи спадове през последните няколко седмици. Докато цените на акциите на Amazon, Microsoft, Alphabet и Apple започнаха да се понижават в началото на април, Мета усети, че фондовата борса е превзета от мечките още по-рано. На 10 януари цената на акциите на компанията започна да пада надолу от около 332 долара и сега струва с почти 40 процента по-малко.
Сред причините за този спад е ръстът на лихвите, заради който инвестициите в сигурни облигации, а не високорискови акции, е по-привлекателно.
Facebook събра 16 млрд. долара на IPO-то си преди 10 години, което оцени компанията на 104 млрд. долара.
Животът на Facebook като публична компания започна бурно, а за някои инвеститори вероятно е било и разочароващо. Първият ден от търговията така и не се случи силен ръст, което разочарова инвеститорите, търсещи бързи пари. Заради техните разпродажби нещата се влошиха, преди акциите да отскочат.
През следващите няколко месеца оценката на Facebook падна с близо 50 процента и чак към август 2013 г. цената на акциите на компанията се възстанови до нивото от IPO-то. Оттогава пазарната оценка на социалната мрежа върви нагоре, тъй като инвеститорите осъзнаха, че ориентираният към рекламите бизнес модел на компанията не е прищявка и че придобиването на Instagram е може би сделката на века.
Въпреки някои големи неуспехи – Facebook два пъти постави рекорда за най-голяма еднодневна загуба на пазарна капитализация в историята, и ужасното начало на 2022 г., цената на акциите на компанията е нараснала с 433 процента от цената на IPO-то. Това означава, че дългосрочните инвеститори, които са закупили акции при първичното публично предлагане, са увеличили повече от пет пъти първоначалната си инвестиция със средна годишна възвръщаемост от 18,9 процента.