Не е тайна, че пазарът на недвижими имоти расте бурно, но пандемията на Covid-19 създава друга, не толкова известна треска за земя. Всъщност има инвеститори, които плащат милиони за парцели, но не в Ню Йорк и Бевърли Хилс, а за места, които не съществуват физически тук на Земята, пише CNBC.
По-скоро тази земя се намира онлайн, в редица виртуални светове, които технологичната индустрия нарече метавселена. Цените на парцелите се повишиха с 500% през последните няколко месеца, откакто Facebook обяви, че се насочва към виртуалната реалност и дори промени името си на Meta Platforms.
„Метавселената е следващата итерация на социалните мрежи“, казва Андрю Кигел, главен изпълнителен директор на базираната в Торонто Tokens.com, която инвестира в недвижими имоти в метавселената и в незаменими дигитални активи (NFT).
„Можете да отидете на карнавал, можете да отидете на музикален концерт, можете да отидете в музей“, допълва той.
В тези виртуални светове реалните хора си взаимодействат с аватари, подобно на мултиплейър видео игра в реално време. Днес хората имат достъп до тези светове чрез нормалния компютърен екран, но Meta и други компании имат дългосрочна визия за изграждане на 360-градусови потапящи светове, до които хората да имат достъп през очила за виртуална реалност като Oculus на Meta.
Скорошен доклад на Grayscale оценява, че дигиталният свят може да нарасне до бизнес за 1 трлн. долара в близко бъдеще.
Тук известни изпълнители, включително Джъстин Бийбър, Ариана Гранде и DJ Marshmello, се изявяват чрез собствените си аватари. Дори Парис Хилтън се представи като диджей на парти за Нова година на собствения ѝ виртуален остров.
Компанията на Кигел наскоро пусна парцел земя за 2,5 млн. долара в Decentraland – един от няколкото популярни светове в метавселената. „Цените се покачиха с 400 до 500 процента през последните няколко месеца“, казва Кигел.
Друг горещ свят от метавселената е Sandbox, където компанията за виртуално строителство на Джанин Йорио Republic Realm похарчи рекордните 4,3 млн. долара за парцел виртуална земя.
Йорио коментира пред CNBC, че компанията е продала 100 частни виртуални острова миналата година – за 15 хил. долара всеки. „Днес те се продават за по 300 хил. долара, което е почти същото като средната цена за дом в Америка“, допълва тя.
Рискова инвестиция
„За някои дигиталният свят е също толкова важен, колкото реалният“, коментира базираният в Маями брокер на недвижими имоти Орен Александър. „Не става дума за това в какво вярвате вие или аз, става дума за това в какво ще се вярва в бъдеще“, допълва той.
Подобно на имотите в реалния свят, метавселената залага на три неща: локация, локация, локация, твърди Кигел.
„Когато за първи път влизате в метавселената, има райони, където хората се събират – тези райони със сигурност биха били много по-ценни от онези, в които не се случват никакви събития“, посочва още той.
Разбира се, към тези райони, в които има по-голям трафик, са се насочили инвеститорите с дълбоки джобове.
Според Кигел зоните, където хората се събират, са много по-ценни за рекламодателите и търговците на дребно.
Така например Snoop Dogg строи виртуално имение върху парцел в Sandbox и някой наскоро плати 450 хил. долара, за да му бъде съсед.
„Мисля, че абсолютно има значение кой ти е съсед“, твърди Йорио. „Това важи за почти всичко, нали? Това е като клуб и искате да сте сред хора, с които споделяте сходни интереси“, казва тя.
Покупката на виртуална земя е доста проста – или се случва директно от платформата, или чрез разработчик. Инвеститорите строят върху земята си и я правят интерактивна. „Можете да украсите, да промените, да реновирате“, посочва Йорио и допълва: „Това е код“.
Но тя предупреждава, че инвестирането в дигитални недвижими имоти е рисков бизнес.
„Това е особено, особено рисковано. Трябва да инвестирате само капитал, който сте готови да загубите“, коментира Йорио. „То е силно спекулативно. Също така е базирано на блокчейн. И както всички знаем, криптовалутите са силно волатилни. Но също така може да е и с голяма възвръщаемост“, казва тя.