Според него все още няма конкретни мерки и условия за по-чисти автомобили, велосипеден и железопътен транспорт, и целият процес е на много начално ниво.
„Инициативата за по-нисък ДДС за зелени стоки и услуги в ЕС би трябвало да даде нови възможности на стартиращи
и по-големи компании в сферата, стига да не ограничи достъпа до средства“, очаква Цветан Илиев. Според него прогнозата за промяна до 2030 г. е реалистична, има достатъчно време, и е в тон с цялата политика на ЕС във връзка с декарбонизация на икономиката.
Той обаче обърна внимание на инфраструктурата в нашата страна, която трябва да осигури зелен транспорт, но предупреди, че София е опасна за каране на колела не само заради състоянието на пътя, но и заради неспазването на законите от шофьори, велосипедисти и пешеходци.
Илиев посочи, че все повече хора използват колела за транспорт в столицата и очаква, че при по-добра инфраструктура техният брой ще се увеличи.
Автомобилният инженер съобщи, че регистрираната във Великобритания Vinghen има специален интерес в тази област, тъй като в момента е в процес на сглобяване на първата серия от своите условно наречени електрически колела.
„Устройството, което все още търси правилното си определение между push scooter или push bike, е насочено не толкова към спортния сектор, а към ентусиасти, които биха искали да го използват и в градска среда за придвижване до работа например“, разказа Илиев.
По думите му хибридната концепция води до по-големи плюсове в градска среда със своята допълнителна стабилност и по-лесно качване и слизане.
След набиране на финансиране във Великобритания, до два месеца компанията ще има 20-30 завършени бройки като вече има продажби във Франция и Германия. Илиев информира, че има заявен интерес и от България, но повечето запитвания за продукта са от Западна Европа.
„Все по-голяма част от нужните части се произвеждат в България – рамката, батерията и някои от периферните компоненти. Имаме батерия, която се зарежда за пет часа и може да направи пробег от 30-40 км в зависимост от терена и начина на каране“, каза изпълнителният директор на Vinghen.
Илиев пресметна, че освен разнообразието, употребата на подобни устройства ще намали и транспортните разходи за ходене до работа в градовете.
Той обясни, че компанията ще предлага различни по мощност батерии и двигатели, а цената на първите бройки ще е около хиляда евро. „Нашата концепция е с размера на тези колела да се подобрява ефективността на двигателите“ и ги прави подходящи за различни условия“, каза Илиев.
След първите произведени бройки компанията възнамерява да търси последващо финансиране, за да разшири участието си на пазара.
Как Зелената сделка ще промени данъчната политика на Общността? С каква мощност ще се са най-търсените push bike? Кои са доставчиците на части? Засили ли пандемията търсенето на електрически превозни средства?
Повече за новите колела на Vinghen може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.