Прогнозата на Alibaba Group Holding за приходите ѝ за фискалната 2022 г. се оказа под очакванията, след като засилената конкуренция и новите огнища на коронавируса усложниха ситуацията на най-голямата китайска компания за онлайн търговия, която се бори с натиск от страна на регулаторите, пише Bloomberg.
Освен разочароващата прогноза компанията представи и приходи от продажби, които не изпълниха очакванията за второ поредно тримесечие. Alibaba отчете по-нисък 29-процентен ръст на приходите за тримесечието до края на септември до 200,7 млрд. юана (31,4 млрд. долара). Тя прогнозира 20-23% растеж на приходите през фискалната 2022 г., което се оказа под 27%, очаквани от анализаторите.
Нетната печалба е потънала с 81% до 5,4 млрд. юана, изоставайки спрямо прогнозите, след като интернет гигантът намали стойността на дяловите си инвестиции.
По-слабите резултати подчертават битката на бившия фаворит на фондовите пазари за съживяване на бизнеса, който е жертва на макроикономически, регулаторни и други сътресения, свързани с конкуренцията. Ръстът на приходите, включително в логистичното звено Cainiao и в местните услуги по заявка не е изпълнил очакванията, а приходите от платформи като Taobao и Tmall са нараснали само с 3% - най-бавния темп от поне пет тримесечия. Цената на акциите на Alibaba спадна с повече от 4 на сто преди началото на борсовия ден в Ню Йорк.
Конкуренцията нараства, точно когато Китай се бори с най-голямото си огнище на Covid-19, откакто вирусът се появи за първи път в Ухан. Конкуренти като JD.com и Punduoduo увеличават инвестициите си, за да привлекат от потребителите на Alibaba, дори докато скокът на броя на случаите на Covid в много части на Китай влияе негативно на потребителските разходи и пречи на икономическия растеж. Брутният вътрешен продукт нарасна с 4,9% през тримесечието до септември, спрямо 7,9% през предходния период, отчасти заради мерките срещу коронавируса в много градове.
Тази година Pinduoduo изпревари Alibaba като най-голямата китайска платформа за онлайн търговия по годишно активни купувачи, достигайки 849,9 млн. потребители през 12-те месеца до юни. Междувременно JD.com привлича нови и завръщащи се брандове като Starbucks и Estee Lauder в платформата си, възползвайки се от указа на Пекин за прекратяване на ексклузивните споразумения, налагани преди на търговците.
Забавянето на бизнеса на Alibaba се пренася и през новия период, който включваше Деня на самотните сърца – най-голямото събитие за пазаруване тази година. Миналата седмица Alibaba отчете 84,5 млрд. долара приходи от продажби по време на събитието, като записа нов рекорд. Но 8,5-процентното увеличение представлява забавяне спрямо предходни години, тъй като компанията се въздържа от по-големи промоции, така че да се фокусира повече върху устойчивостта и филантропията – ключови стълбове от усилията на президента Си Дзинпин за постигане на „общо благоденствие“.
Приходите от продажби на Alibaba се оказаха под очакванията за първи път от повече от две години през тримесечието до юни, след като компанията беше обект на антимонополно разследване, завършило с рекордната глоба от 2,8 млрд. долара.