Системата е била представена на едно от най-големите международни изложения в областта на финансовите технологии Money 20/20 в Амстердам.
"Само преди две години основният начин за комуникация между банките и клиентите, особено бизнес клиентите, беше да се използва банков консултант – ако имаха нужда от кредит, хората отиваха в офиса, за да могат да разберат какви са различните услуги на банката, припомни Зарев.
Той е убеден, че „един изкуствен интелект може да замести един такъв консултант“. Според него, тенденциите за навлизането на AI са се засилили с избухването на пандемията през 2020 г.
IT експертът съобщи, че подобни виртуални ботове станаха много популярни в Европа, а вече и в България.
„Melinda е базирана основно на обработката на естествени езици, с което Sirma Group Holding се занимава близо 30 години, и машинно обучение, разкри Зарев. – Напредъкът в софтуера и хардуера позволи да се създават решения, които само до преди десет години бяха изключително трудоемки и не работеха добре.“
IT експертът обясни, че подобни услуги обичайно се появяват първо на най-развитите пазари и затова компанията се е насочила предимно към САЩ, Великобритания и Западна Европа, както и България. "Правим бизнес на тези пазари вече над 25 години", потвърди Зарев.
По думите му изкуственият интелект навлиза все повече във всички сфери, включително и финансовата. Той е на мнение, че почти всички процеси, в почти всеки бизнес могат да се възползват от AI, а размерът на финтех индустрията дава много възможности за оптимизация.
"Към днешна дата много финансови институции се възползват от такива инструменти, за да подобрят работата си с клиентите и да могат да дадат една по-добра, по-удобна и по-малко рискова услуга на крайния потребител", коментира Момчил Зарев.
Той потвърди, че българските финтех компании са отбелязали значителен прогрес в това отношение през последните десет години и в момента понякога изпреварват европейските си колеги. "Не малко финансови институции в България доста модернизират своите ИТ системи, включително и за изкуствен интелект", разкри Зарев.
Той разказа, че в повечето случаи банките и технологичните компании работят заедно за разработването на даден продукт.
„ИТ сферата не е присъща дейност на една банка и за една голяма институция е смислено да използва външни специалисти. Все по-често екипите, които разработват даден продукт са смесени – и от банката, и от външния доставчик“, допълни търговският директор на Sirma Group Holding и смята, че така банките придобиват и вътрешна компетенция и ноу-хау.
Зарев смята, че подобряването на финансовите резултати – чрез спестяване на пари и намаляване на рисковете са основна причина за навлизането на технологията в банковия и финтех сектор, но „има и репутационен ефект“.
Той прогнозира, че все по-голямо значение ще придобива как банката работи с клиентите си – как да осигури най-доброто обслужване и да улесни клиента в ползването на услугите й.
Зарев отбеляза, че големите промени в хардуера са били изключително важни за развитието на AI, но също така е имало огромен тласък за подобряването на алгоритмите – всичко това се е случило на фона на включването на повече хора и повече инвестиции в сектора.
"Невронните мрежи, които се опитвахме да развиваме през 1992 г., почти нямаха приложение, а сега почти няма голяма компания, която да не ползва изкуствен интелект", напомни Зарев.
Повече за новите технологии в банковите и финансови услуги, какво е бъдещето за изкуствения интелект и перспективите пред ИТ сектора в България може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.