Африка с нейните международно признати музикални таланти и нарастващо потребление на мобилни телефони стои в центъра на плана на шведската музикална стрийминг услуга Spotify да разшири обхвата си и да достигне до 1 милиард потребители, предава Ройтерс.
След като творбите на африкански звезди като нигериецът Burna Boy и южноафриканецът Black Coffee се стриймват по цял свят, континентът е смятан за очевиден избор. Той е и дом на около една трета от 85-те нови пазара на компанията.
Проблемът са плащанията на континент, на който много хора е по-вероятно да имат мобилен телефон, отколкото банкова сметка.
Това означава, че първата задача на Spotify в изпълнението на плана ѝ да удвои своя отпечатък, обявен през февруари, е да спечели телекомите, които често наподобяват банки.
Пиона Окуму, ръководител музика в Spotifу за Субсахарска Африка, коментира пред Ройтерс, че компанията е осигурила „алтернативни платежни методи“ и по-точно мобилната парична услуга M-Pesa, когато е заработила в Кения през февруари.
Собственост на най-големия кенийски телекомуникационен оператор Safaricom, M-Pesa се използва за изпращане на пари, за спестяване, заемане и извършване на плащания за стоки и услуги.
„Много африкански страни нямат банкови услуги, а това означава, че не използват кредитни карти. Това важи за голяма част от източноафриканските държави, а Кения използва M-Pesa в голяма степен“, коментира Окуму.
И на други места в Африка Spotify си търси партньори.
„Водим преговори с точните партньори, за да си гарантираме, че предлагаме решения на проблема с разплащанията, който имат много африкански потребители в различни части на континента“, допълва Окуму.
Преследване на мобилните пари
Айрийн Копен, премиум потребител на Spotify в Кения, твърди, че предпочита M-Pesa пред банкова карта, защото смята, че мобилните пари правят музиката по-достъпна.
„Повечето от нас имат достъп до телефоните си, но не са много онези, които имат карти или банкови сметки“, коментира 31-годишната жена.
Разходите, свързани с отварянето на банкова сметка, разстоянието до финансовите инситуции и трудността в изискването „Познавайте клиентите си“ заради невъзможното доказване на адресите направи използването на телефоните по-привлекателно, когато става дума за разплащания.
До 2020 г. в Субсахарска Африка имаше 548 млн. акаунта за мобилни пари, с 12% повече спрямо 2019 г. и повече от всеки друг регион в света, посочват от организацията на телекомите в света GSMA.
Това осигури банков достъп до един континент, на който едва около 43% от хората на над 15-годишна възраст в региона имат банкова сметка през 2017 г. по данни на Световната банка. По-актуални данни не са публично известни.
Всички печелят
Местните конкуренти на Spotify, като базираната в Кения и листната в Дания Mdundo и нигерийската Boomplay, също започнаха да изграждат партньорства с мобилните оператори.
Подобни отношения са базирани на това телекомите да продават пакетни предложения, които дават на потребителите достъп до премиум услугата на дадена стрийминг компания и ексклузивно подбрани музикални миксове.
Партньорствата могат да са от полза и на двете страни, като повишават приходите им и им помагат да увеличат броя на абонатите си, но за стрийминг компаниите те са от особено значение.
„За стрийминг компаниите е от съществено значение да уговорят всичко правилно, в противен случай ще загубят приходи от потребители, които са искали да им платят, но не са могли“, коментира Чарлс Стюарт, партньор в PwC и директор Технологии, медии и телекомуникации.
За телекомуникационните компании, които включват и Airtel Nigeria и Vodacom Tanzania, партньорствата могат да им помогнат да натрупат лоялни потребители, допълва Стюарт.
MTN, най-големият африкански мобилен оператор с 48,9 млн. активни потребители на мобилни пари, интегрира своята услуга за мобилни пари в приложението си MusicTime, за да позволи разплащания, коментира Серин Диум, главен дигитален и финтех директор на MTN.
“Водим преговори с играчи, които се занимават изцяло с музика, но говорим и с играчи, които имат по-шорок обхват в музиката, видео съдържанието и гейминга и които могат да позиционират нашите дигитални услуги по-добре“, допълва Диум.
Boomplay, която има 60 млн. месечно активни потребители, позволява на потребителите да плащат през мобилни платформи като M-Pesa и Tigo-Pesa в Кения и Танзания. Целта ѝ е да пусне тази опция и във франкофонските страни, коментира Тосин Соринола, директор отношения с медии и артисти в Boomplay.
Mdundo, която към юни тази година имаше 8,7 млн. активни потребители, е сключила партньорства с три телекомуникационни оператора в Нигерия и Танзания и очаква една или две подобни сделки до края на годината, разкрива главният ѝ изпълнителен директор Мартин Нилсен.
„Що се отнася до разплащания в Африка, основният ни фокус е в обединяване с телекомите, защото телекомите са онези, които имат този обхват и достъп до джобовете на потребителите“, допълва той.