В последната година и половина се вижда не само бум на онлайн продажбите, но и значителен ръст в областта на услугите. Сред новите тенденции в разплащанията е моделът за отложено плащане „Buy now, pay later”.
Онлайн търговците осъзнават, че за да са успешни, трябва да предлагат всички търсени от потребителите възможности за разплащане и до осигуряват бърз и безпрепятствен процес на покупка. Според различни проучвания делът на клиентите, които изоставят продуктите в потребителската кошница и не стигат до покупка, е между 60-80% за различните страни. Една от основните причини е усложненият процес по плащане на избраните стоки или липсата на разнообразни начини за плащане.
Изоставянето на кошницата понякога е по причини, които са извън контрола на търговеца, а той трябва да направи необходимото, за да предостави на клиентите сигурни, удобни и бързи разплащания.
За тенденциите в този нов вид търговия e темата на първи епизод на новия подкаст на Bloomberg TV Bulgaria - "Технология на парите", с водещ Вероника Денизова. В епизода "Предимствата на модела за отложено плащане Buy now, pay later" гостуват Ивайло Иванов, изпълнителен директор на NewPay, който предоставя на онлайн търговците система за отложено плащане по въпросния модел, и Благовест Димитров, маркетинг мениджър на онлайн магазина за вино SeeWines, който е интегрирал системата на NewPay в бизнеса си.
“Buy now, pay later“ дава възможност на клиента да завърши покупката и да отложи плащането
Нека си представим потребителската пътека на онлайн магазина, в която купувачът влиза и си харесва съответните стоки, обяснява Ивайло Иванов механизма на работа на модела. Те биват качвани във виртуалната количка. Отива на Check out. След това натиска бутона за отложено плащане. Реално би получил стоката в рамките на доставката, но може да плати след 15 дни. Клиентът така би могъл да види стоката, би я използвал и би могъл да върне някаква част от поръчките, които е взел, ако не му харесват артикулите.
Водещият двигател за тази иновация е удобството за клиента. Магазините печелят от мащаб, като генерират повече поръчки. Съответно колкото по-удобно и по-лесно бива направен процесът за клиента, толкова по-добре се отразява това на фирмата в дългосрочен план. Стратегията се е доказала на международните пазари и трябва да се усеща и от магазините в България все повече, допълва Ивайло Иванов.
Това удобство е стартирало от идеята на поръчките с доставка в същия ден - изключително популярни в САЩ и на Острова. Импулсът на клиента да получи продукта си в същия ден е изключително силен и съответно, който предлага подобна услуга, има предимство. Така иновацията на модела "плати го отложено, получи го веднага" постепенно става стандарт за индустрията.
„Преследването на удобството на клиента и възможностите да направи много поръчки за възможно най-кратък срок от време е двигателят за създаването на тези иновации", споделя Ивайло Иванов.
Една от метриките за успех в онлайн търговията, която търговците следят най-изкъсо, е конверсията от посетителите от сайта до реално завършена покупка. Намаляването на изоставените колички достига до над 30-40% на някои пазари, в които методът е узрял, като Швеция и Германия, добавя гостът.
„От гледна точка на магазините и тяхното управление на паричните потоци също е много важно. Този тип разплащане влиза в директна конкуренция с така разпространения наложен платеж, особено на българския пазар.“
Търговецът от своя страна изпраща съответен артикул и изчаква поръчката да бъде получена. Чак тогава клиентът може да провери и да реши дали ще я заплати. И оттам нататък самият куриер да се разплати с магазините. Изчакването на няколко дни между изпращането на стоката и получаването на парите за нея по този начин изчезва.
Благовест Димитров има онлайн сайт за вино, в който от 4 месеца ползва разплащателния модел „Buy now, pay later”. Той споделя, че услугата е сред най-полезните, защото и клиентът, и търговецът са доволни. Получава парите си по-рано от изтеклите 15 дни, с които може да разполага клиентът.
„Виното не е стока от първа необходимост и самата услуга не е към всички вина и към всички клиенти на онлайн магазина. Фокусирана е по-скоро към вината, които са по-скъпи и които имат инвестиционна цел. Не е нещо, което може да купиш всеки ден или месец, то е нещо, което може да купиш и ще се завърне в стойност след време.“
Скъпите вина и самите потребители са подтикнали собственика към използването на такъв вид разплащане.
В България наложеният платеж е номер едно при покупки в България - около 80% предпочитат да се разплащат, споделя Ивайло Иванов.
„При всички онлайн магазини е така. Основният фактор е свързан с вграденото ни недоверие като черта в българина към търговията, която се случва онлайн, както и разплащането. “
Тенденциите, които се наблюдават, макар и бавно, са в посока на разчупване на този монопол. Във всички други сфери на бизнеса България последва европейските тенденции, затова няма причина и това да не се случи у нас.
Дали този метод може да измести кредитните карти?
По-младото поколение купувачи не искат да се обвързват с кредитна институция и за такъв тип потребители "Buy now, pay later" е по-подходящ. Те са обвързани с конкретна покупка, а не покриване месечно на дадена сума. Но всичко това е в зависимост от преференциите на клиентите. Проучвания показват, че до 2025 г. този метод на разплащане ще има сериозна перспектива, допълва Ивайло Иванов.
Повече за предимствата и технологията на модела "Buy now, pay later", както и търговци от кои сфери прибягват до него най-често, чуйте в епизод 1 на подкаста "Технология на парите".