Mollie беше малко позната преди Covid-19. Сега е една от най-големите европейски финтех компании, пише CNBC.
Базираната в Амстердам компания за обработка на разплащания най-сетне стана „еднорог“, оценен на над 1 млрд. долара през септември. Това се случи повече от десетилетие, след основаването ѝ през 2004 г. от нидерландския предприемач Адриан Мол.
Днес Mollie обяви, че е набрала 800 млн. долара в рамките на голям кръг на финансиране, който я е оценил на 6,5 млрд. долара. Това прави фирмата третият по големина еднорог в Европа след конкурента ѝ Checkout.com, сочат данни на CB Insights.
Основателят на Mollie заяви, че компанията е започнала работа като чат бизнес, но скоро се е насочила към разплащанията, след като се е опитала да интегрира своя система, чрез която клиенти да си плащат.
„Бях изненадан колко зле беше направено това от традиционните банки“, коментира Мол миналата година.
Шейн Хапъч, който наскоро пое поста главен изпълнителен директор от Мол, твърди, че компанията е избрала да расте органично за няколко години, преди да вземе външно финансиране за първи път през 2019 г. Година по-късно Mollie набра 100 млн. долара в рамките на кръг, воден от технологичния инвеститор TCV.
След тази сделка Mollie е залята с оферти от инвеститори, твърди Хапъч.
„Опитваме се да изградим компания за 100 млрд. долара“, коментира той и допълва: „Знаем, че отнема много време. Изисква много капитал“.
Последният инвестиционен кръг на Mollie е воден от звено за дялови инвестиции на компании в растеж на Blackstone. EQT, General Atlantic, HMI Capital и Alkeon Capital също са инвестирали.
Ожесточена конкуренция
През последното десетилетие конкуренцията в разплащанията се засили, а финтех играчи като Stripe, Square на Джак Дорси и базираната в Нидерландия Adyen вече държат големи дялове от пазара, който достига 2 трлн. долара.
За разлика от американските си конкуренти, Mollie твърди, че се фокусира предимно върху трансакциите за малки бизнеси в Европа.
„Много големи играчи в онлайн разплащанията идват от САЩ, като PayPal”, твърди Хапъч. „Дори Visa и Mastercard са американски компании“, казва той.
„Много инвеститори нямат залози в Европа“, допълва той и посочва: „Mollie е един от тези уникални активи, които предлагат включване“.
Stripe, която е оценена на 95 млрд. долара, набра стотици милиони долари по-рано тази година, за да направи допълнителна експанзия в Европа. Компанията има две централи – в Сан Франциско и в Дъблин.
Мол твърди, че услугата на компанията му е „по-локализирана“ от тази на Stripe и не е насочена към корпоративни клиенти, за разлика от тези на Adyen и Checkout.com. Включването на малки търговци изисква „сложни“ проверки за отговаряне на правилата, а някои конкуренти не искат да се фокусират върху това, допълва той.
Големият европейски технологичен залог
Миналата седмица френският президент Еманюел Макрон заяви, че се надява, че Европа ще създаде поне 10 компании на стойност над 100 млрд. евро до 2030 г. Европейските стартъпи са набрали 45,9 млрд. евро от началото на година, сочат данни на Dealroom. Сумата вече надминава общите инвестиции за цялата 2020 г.
„Тази инвестиция подчертава увереността на Blackstone в Европа като място за успеха на компании с голям растеж“, твърди Пол Мориси от Blackstone.
Mollie, която твърди, че е рентабилна, планира да използва свежия капитал за международна експанзия, както в Европа в страни като Великобритания, така и в други региони, като Азия и Южна Америка. Освен това стартъпът иска да увеличи броя на служителите си от 480 на 780 в следващите 6 до 9 месеца.
Дигиталните разплащания бяха силно подкрепени от кризата с коронавируса и блокадите, тъй като много търговци на дребно прехвърлиха операциите си онлайн. Mollie твърди, че са обработили над 10 млрд. евро трансакции през 2020 г., а е на път да обработи още 20 млрд. евро в разплащания до края на тази година.
Според Mollie има 120 хил. месечно активни търговци и добавя по 400 до 500 нови клиенти дневно. Сред клиентите ѝ попадат британският стартъп за доставка на храна Deliveroo и марката фитнес облекла Gymshark.