Huawei Technologies е записала спад на приходите през четвъртото тримесечие на миналата година, след като американските санкции засегнаха бизнеса ѝ, а продажбите ѝ извън Китай се свиха значително, пише Wall Street Journal.
Китайският телекомуникационен гигант заяви, че приходите му от някога особено популярните му смартфони срещат най-много проблеми от всички бизнес сегменти. Компанията показва признаци на затруднения при набавянето на по-модерни чипове, каквито са ѝ необходими за смартфоните, а причина за тези трудности са американските санкции върху износа, наложени миналата година.
Приходите за четвъртото тримесечие са се свили с 11,2% на годишна база до 220,1 млрд. юана, което се равнява на около 33,6 млрд. долара. Приходите за цялата година все пак са нараснали с 3,8% до рекордните 891,4 млрд. юана, благодарение на по-силното представяне по-рано през 2020 г.
По думите на Кен Хъ, един от тримата заместник-председатели на Huawei, ограниченията на доставките на чипове са оказали голямо влияние върху бизнеса със смартфони. „Смятаме, че това е много несправедлива ситуация за Huawei и тя ни нанесе много щети“, коментира той.
Резултатите на компанията подсказват, че продължаващата години кампания, водена от Съединените щати срещу Huawei, изглежда има успех. По-рано компанията заяви, че през миналата година приходите ѝ са се свили във всичките ѝ ключови региони извън Китай. Растежът на приходите от основния бизнес с телекомуникационна инфраструктура е спрял. Продажбите на смартфони се свиват, но този спад беше компенсиран от нарастващите продажби на лаптопи, умни часовници и друга потребителска електроника.
През септември Съединените щати ефективно забраниха на всички доставчици на чипове да продават компоненти на Huawei без лиценз, с което спряха доставките на основен хардуер към фирмата. Тя твърди, че този ход я е принудил да използва запасите си, за да продължи да произвежда продуктите си.
Не е ясно за колко време ще ѝ стигнат тези запаси, а директорите не разкриват подробности. Повечето анализатори твърдят, че очакват компанията да остане без компоненти в някакъв момент тази година, а бизнесът с телекомуникационно оборудване вероятно ще издържи повече от бизнеса със смартфони, защото не е толкова силно зависим от големи количества модерни чипове.
Лъч светлина са приходите в Китай, които са нараснали с 15,4% до 584,9 млрд. юана през миналата година, подкрепени от бързото развитие на 5G мрежите, за които Huawei е основен доставчик на инфраструктура. Приходите от бизнеса в Европа, Близкия изток и Африка са спаднали с 12 на сто. Тези в Северна и Южна Америка са се свили с една четвърт.
Нито един от трите основни бизнес сегмента не записа спад за годината. Бизнесът, свързан с изграждането на телекомуникационни мрежи, отчете 0,2% повишение. Дори бизнесът с потребителски устройства, който е и най-големият ѝ сегмент, е нараснал с 3,3%, въпреки срива на продажбите на смартфони.
Директорите на Huawei твърдят, че този резултат се дължи на бума на продажбите на други устройства като лаптопи, умни часовници, таблети и слушалки. Те се продават особено добре в глобален мащаб благодарение на тенденцията за работа от вкъщи, свързана с пандемията.
Huawei отново увеличи разходите си за развойна дейност до 142 млрд. юана.