Главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела смята, че кризата с Covid-19 е предизвикала търсене на дигитални инструменти, което ще надживее пандемията, и твърди, че има по-голям апетит за всеобхватни приложения за управление на служителите, към които компанията се насочва, пише Wall Street Journal.
Технологичният гигант представи първия си пакет от приложения в тази област, наречен Viva. Идеята му е да предложи на едно място софтуер за управление на човешките ресурси, включително на заплатите, инструменти за проследяване представянето на служителите и ресурсите за персонала, покриващи обезщетения, кариерното развитие и други аспкети от живота на работното място.
По думите на Надела пандемията е показала на много ръководители, че възможността да управляват персонала и да го държат ангажиран дори в трудни моменти, е от решаващо решение за бизнеса.
Инструментите са един от начините, по които Microsoft се опитва да удължи бума на печалбата си от последната година, на който се радва по време на пандемията, докато клиентите инвестират повече в инструменти за изчислителни облаци, лаптопи и видео игри. Надела твърди, че очаква разходите за технологии, които сега са около 5% от брутния вътрешен продукт на САЩ, да продължат да се ускоряват след пандемията.
„Ще се удвоят в следващите 10 години до 10%“, посочва той.
От години отделите за човешки ресурси разчитат на софтуер, който да им помага със задачи като разпределението на заплатите, планирането на ваканциите и разглеждане на представянето. Тези услуги се предлагат от редица компании, като SAP и Workday.
Сега Microsoft и други гледат по-мащабно, като предлагат по-големи системи, в които инструментите на тези доставчици могат да бъдат добавени, но предлагат и нови функции, отговарящи на възникващите бизнес нужди, като помагането на служителите да управляват по-добре психичното си здраве.
Към това се насочва и доставчикът на бизнес софтуер ServiceNow, както и Salesforce.com, която се превръща във все по-голям конкурент на Microsoft. Миналата година Salesforce пусна услуга, наречена Work.com, с инструменти, които включват планиране на смени, проследяване на контакти, дори на ваксинацията Covid-19. Salesforce заяви, че Work.com е помогнала за стимулиране на бизнеса ѝ с държавни институции, достигнали рекордни нива.
Днес компаниите се сблъскват с проблеми, породени от факта, че има множество различни инструменти за управление на човешките ресурси, които не са добре интегрирани, твърди Джош Бърсин, независим анализатор, фокусиран върху човешките ресурси. „Това, което компаниите правят, е да харчат огромни суми пари за изграждането на свои портали или приложения, които да обединяват всичко в едно“, посочва той.
За Надела това е възможност да привлече повече клиенти в Teams, инструментът за съвместна работа на Microsoft, която е един от стълбовете на стратегията за растеж на компанията. Изпълнителният директор иска Team да бъде операционна система, използвана от клиентите, която да бъде толкова важна за ежедневните им бизнес задачи, колкото някога беше Windows, или да е център за компаниите и служителите, в които да управляват своите интеракции.
Teams предлага функции за видео конферентни разговори, като тези, предлагани от Zoom Video Communications, както и чат функционалности като тези в Slack Technologies. Viva ще бъде достъпна предимно през Teams, но някои функции могат да бъдат открити и в други инструменти на Microsoft. Компанията също така интегрира във Viva елементи от своята социална мрежа LinkedIn.
„Това може да е значителна област на растеж за нас и много естествена област на растеж за нас, като се има предвид всичко, което вече правим“, обяви Надела.
Разработката на Viva е започнала в средата на пандемията, коментира Джаред Спатаро, който е корпоративен вицепрезидент на Microsoft. По думите му това се е случило, след като компанията е отчела значителен ръст на ползването на инструменти като Teams. Но компанията също така осъзнава, че служителите пррегарят и 60% от служителите (според нейно проучване в редица компании) се чувстват откъснати от колегите си.