С 8,83% расте онлайн търговията в България през миналата година на годишна база. Общо за последните пет години годишният ръст на този дигитален сегмент в нашата страна е между 21% и 35%, показва проучване на Българската Е-комерс Асоциация (БЕА).
Според Любомир Русанов, управляващ партньор на СуперХостинг.БГ и член на БЕА, тази тенденция тепърва ще разширява влиянието си, дори и след утихването на пандемията.
„Изминалата година беше повратна за развитието на онлайн търговията. Затварянето на физически обекти за дълги периоди от време принуди много бизнеси да реорганизират дейността си и да заложат на по-силно интернет присъствие. Това доведе до сериозен ръст на новите запитвания за онлайн магазини и други дигитални проекти“, посочи той.
Фокус върху новите технологии
Автоматизацията и изкуственият интелект тепърва ще бъдат в основата на развитието на сектора. Това означава, че за да продават по-успешно, българските търговци е необходимо да инвестират непрекъснато в иновации, които ще им донесат възможности за по-добро обслужване на клиентите, гъвкавост, разпознаваемост и още по-лесно управление на бизнес процесите, пише в най-новия доклад на Българската Е-комерс Асоциация.
Наличието на електронен магазин е основата, която е необходимо да надграждат с инвестиции в редица други технологии, дигитален маркетинг и по-добро потребителско изживяване (UX,UI), коментират експертите. От СуперХостинг.БГ и БЕА препоръчват на собствениците на бизнес да заложат на технологични партньори, които имат доказан опит в дигиталните услуги и които могат да им предоставят съпътстващо обслужване.
Нарастване на мобилната търговия
Прогнозите сочат, че до три-четири години търговията ще стане предимно мобилна. Допитването сред потребителите показва, че проучванията за покупка в повечето случаи започват през телефона, независимо дали поръчката се прави онлайн, или от физическия магазин на търговеца. Изводът е, че търговията в близко бъдеще ще се слее - няма да има граница между физическа и онлайн търговия, а връзката ще я правят мобилните устройства. Затова е важно онлайн търговците непрестанно да подобряват потребителското преживяване през мобилно устройство на техния магазин, съветват експертите.
От офлайн към онлайн и обратно
Това ни води и до следващата логична тенденция. Условията и промените налагат търговците да присъстват навсякъде - както чрез физически, така и чрез онлайн магазини. Предизвикателството пред много от тях през 2021 г. ще бъде да поставят началото на второто измерение в своя бизнес. Ако досега са оперирали само онлайн, ще е време да отворят и физически магазин, за да разширят присъствието си. Ако са оперирали изцяло физически, то интернет ще им помогне да достигнат до нов тип клиенти и да увеличат поръчките си, препоръчват специалистите.
Данните за нарастващия пазар кореспондират и със статистиките, представени от СуперХостинг.БГ, според които броят на новите инсталации на онлайн магазини е нараснал с 45,5% през 2020 г., в сравнение с година по-рано. Най-силният месец през миналата година е бил октомври, като ръстът спрямо най-неактивните месеци от годината (февруари и юли) е 55%.
Междувременно става ясно, че според годишния доклад на E-commerce Europe, обемът на B2C (бизнес към краен потребител) електронната търговия на продукти и услуги в България през 2020 г. е надхвърлил 1,9 милиарда лева. Очакванията за 2021 г. са тя да отбележи двуцифрен ръст на годишна база.
От информацията на Българската Е-комерс Асоциация (БЕА) се разбира, че 60% от българите предпочитат наложения платеж като най-предпочитан методи за разплащане при онлайн покупки. На второ място се нареждат кредитните и дебитни карти с 32%, а на трето - банковите разплащания с 8%. За сравнение, през 2018 г. същите показатели са били съответно 70%, 20% и 5%.
По данни на БЕА през миналата година 75% от населението на България разполага с достъп до интернет, като за сравнение през 2019 г. този показател е бил 71%.