fallback

Foxconn: Дните на Китай като световна фабрика приключиха

Все повече производители на електроника търсят начин да диверсифицират веригите на доставките

13:38 | 13.08.20 г. 9
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Ключов доставчик на Apple и десетина други технологични гиганта планират да разделят своята верига на доставките между китайския и американския пазар, заявявайки, че дните на Китай като световна фабрика са приключили заради търговската война, пише Bloomberg.

Председателят на Hon Hai Precision Industry Йънг Лиу посочи, че компанията постепенно добавя повече капацитет извън Китай, основната база за производството на джаджи – от iPhone до компютри Dell и конзоли Switch. Делът извън страната сега е 30% спрямо 25% през миналия юни.

Този дял ще нарасне, след като компанията, известна още като Foxconn, премести още производствени мощности към Югоизточна Азия и други региони, за да избегне нарастващите мита върху произведени в Китай стоки, насочени към американските пазари, коментира Лиу пред репортери след като фирмата му отчете финансовите си резултати.

„Без значение дали става дума за Индия, Югоизточна Азия или Северна и Южна Америка, във всяка от тях ще има производствена екосистема“, коментира Лиу пред инвеститорите, допълвайки, че макар Китай да продължи да играе ключова роля в производствената империя на Foxconn, „дните на страната като световна фабрика са приключили“.

Foxconn посочи в изявлението си, че противно на „неточните медийни съобщения“, коментарите на мениджмънта по време на обявяването на отчета не се отнасят до конкретни компании, съоръжения или продукти и имат за цел да отразят макроикономическите тенденции и тези в индустрията.

Засилващите се търговски търкания между Вашингтон и Пекин карат производителите на устройства да диверсифицират производствените си бази отвъд Китай, а миналата година Лиу заяви, че, ако е необходимо, най-популярният продукт на Apple – iPhone, може да бъде произвеждан извън Китай.

Двете страни продължават търговските си преговори, но коментарите на Лиу потвърждават нарастващите очаквания, че фокусираната в Китай верига на доставките на електроника ще се раздели в дългосрочен план.

Тайванската компания отчете по-добра от очакваното нетна печалба в размер на 22,9 млрд. нови тайвански долара (778 млн. долара) за тримесечието, завършило през юни – период, в който имаше ръст на търсенето на iPad и MacBook. Приходите на Foxconn достигнаха 1,13 трлн. нови тайвански долара, но тя предупреди, че очаква приходите от продажби през третото тримесечие да се свият с двуцифрен процент спрямо тези от 2019 г. Очаква се Apple да отложи премиерата на iPhone тази година.

Hon Hai се възстановява от рекорден спад на печалбата, записан през първото тримесечие, след като производството в нейните заводи се възстанови, а работата от вкъщи засили търсенето за компютърно оборудване. Пандемията вероятно е насърчила продажбите на iPad и Mac, въпреки че магазините на Apple бяха затворени и това натежа върху продажбите на iPhone, обяви на 31 юли главният изпълнителен директор Тим Кук, след като компанията отчете резултати, надминаващи прогнозите. Apple носи половината от приходите на Hon Hai.

Въпреки доброто представяне на Apple, другите клиенти на Hon Hai имаха далеч по-лоши резултати. Листнатото в Хонконг звено FIH Mobile заяви в отчета си на 7 август, че макар новите смартфони на Huawei Technologies да са популярни в Китай, те не са изпълнили очакванията другаде след американските санкции. Друг ключов клиент Xiaomi понесе удар на индийския пазар заради нарастващото напрежение между Китай и южноазиатската страна. FIH загуби 100 млн. долара през първата си половина.            

Foxconn разтърсва традиционно ориентираните към Китай операции. Hon Hai е сред партньорите на Apple, които планират да разширят дейностите си в Индия, което потенциално може да помогне на производителя на iPhone да засили присъствието си в страната и да измести част от веригата на доставки на американската компания извън Китай, след като връзките между Вашингтон и Пекин са обтегнати.

Китайските конкуренти също представляват нарастващо предизвикателство. Местният гигант в електрониката Luxshare Precision Industry е готов да стане първият китайски поддоставчик на смартфони, след като през юли сключи сделка за придобиването на завода на Wistron за производство на iPhone. Въпреки че Hon Hai ще запази поръчките за премиум смартфоните с тази марка, Luxshare ще привлече тези за ниския и средния клас устройства на Apple, твърди анализаторът на Fubon Securities Артър Ляо.

Foxconn ще работи по своя бизнес с компоненти, за да запази технологичното си лидерство и освен това печели от дългосрочните си отношения с Apple, твърди Лиу.

Поръчките могат да бъдат допълнително засегнати, след като президентът Доналд Тръмп издаде заповед, забраняваща на американските граждани да правят бизнес с WeChat на Tencent Holding. Годишните продажби на iPhone могат да се свият с 25 до 30%, ако Apple е принудена да премахне приложението от магазините си по света, твърди анализаторът на TF International Securities Мин-чи Куо.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:14 | 12.09.22 г.
fallback